|
|
|
|---|---|
|
Jag hade tänkt mig att handla en E34 i sommar som jag ska ha att pendla med till jobbet i höst/vinter...Vad tycker ni jag ska välja? 1.En 525i från -88 eller lite nyare med ganska bra skick för 20 000-30 000:- 2.En 518i/520i med topp skick för samma summa som ovan fast lite nyare då -90,-91,-92.... Visst E34 karossen väger en del så en 518i kanske är ett dumt alternativ?Särskilt om man kör en M3:a på sommaren så kan det kännas svårt att gå ner till en 4-cyl motor på bara drygt 100hk...... Tacksam för alla tips och ideér och tänkbara obejkt som är till salu... Mvh Ricke | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Altarnativ 2 verkar vara det vettigaste, och då blir det ju ännu roligare att sätta sig i M3.an till våren,för skillnaden blir ju ännu större,på vintern är det ju sällan man kan gasa fullt ut ändå, så en 518 duger säkert alldeles utmärkt, bättre med en nyare bil också. MVH Hasso |
bratten |
Tycker faktiskt alternativ 2 verkar vettigast,framförallt nyare motor med bättre ekonomi. |
Tigerr |
Hej hej Hasso! Olio här, blev tyvärr tvungen att byta användarnam.. =/ Men men.. Tbx till frågan! Satsa på 520i! 518 är så slö att den är livsfarlig att köra, och 525 är lite väl av allt att ha som vinterbil.. Så tidiga modeller hade också lite problem med rost - Och det är absolut inte bra om den bara ska rulla på vintern! En annan sak - Köp INTE med automat, blir bara ryckigt i så små motorer. Kortsagt: En svart (ej nerlackad - För då kan man lägga på lite extra rostskydd utan att det syns) 520i från 1992 tror jag skulle passa dej perfekt! :) Tigerr |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Halloj Tigerr.återuppstånden som kissen med nio liv:)) MVH Hasso |
|
För vinterkörning behövs inte så värst mycket pulver under locket, avsaknaden kan nästan vara bättre... Motorn i 518 duger bra om du inte skall ha bilen full med folk och grejer. Ett tips kan vara att titta efter en fin E28 på grund av att den har smalare vinterdäck 175 istället för 195 och därför uppför sej betydligt bättre på vintervägarna. Mvh LEF |
|
|
Tack för era synpunkter....Kanske blir en 520i då för att 518i är lite väl trist med 4 cyl och sen hade jag tänkt dra släp med den också så det blir väll lite slött?Men hittar jag en billig och fin 525i så spelar det inte så stor roll om den blir dyrare att köra med :) man får ju då en stark maskin som lätt dra släp och full bil :) Jag har också varit inne på en svart bil då det inte syns så mycket om bilen inte är nerlackad...vilket gör mycket för helhetsbilden av bilen t ex. en röd E34:a med svart kofångare och tröskellådor ser ju lite fult ut......men många är ju redan nerlackade i förväg så det är ju inte så stort problem. Mvh Ricke |
|
|
skulle satsa på en 525a, en 88a då om du funderar över 88-90, mest eftersom du slipper avgaskraven som skärptes 89. /mvh jocke |
|
| tycker personligen att det känns lite hårt att köpa en fin äldre bil i toppskick och utsätta den för salt och vinterklimat.... | |
|
Greger:Fast det är väll bättre att köra en E34:a under vintern med mindre hk än att köra runt med en M3-95 och riskera både bilen´s och min hälsa......plus att en M3:a är ganska dyr att ha försäkrad.igentligen skulle man ju köpa en volvo om man tänker som du fast riktigt så lågt vill jag inte sjunka.Och eftersom jag har kört med en gammal E28.a innan så har jag tröttnat på gamla bilar med rost problem och mycket delar att byta jämnt + att komforten är bättre i en E34:a vilket gör att jag hellre köper en sådan.Men tror inte nu att jag tänker bara köra runt med bilen och skita fullständigt i den,nej självklart ska den tvättas ofta och rostskyddsbehandlas vilket borde leda till att den bilen inte mår så mycket sämre än sina kompisar som bara rullar på sommaren :) Mvh Ricke |
|
| >>>Ricke...menade inte att du skulle köpa ett vrak...menade bara att du kunde köpa en E34:a i hyfsat bruksskick istället för ett toppex...och prutar man lite på finnishen så hittar du säkert en mer utrustad bil för samma peng...volvo skulle jag inte ens tänka på..*skratt*... | |
|
Greger, helt seriöst får man väl köpa en hur fräsch bil som helst egentligen, jag menar.. hur man sköter bilen osv är juh totalt upp till en själv. han ska väl inte köpa en risig bil bara för att vi andra får komplex över att han har en likadan bil som vi har fast som vardags ex, ner med svenska avunsjukan och låt killen köpa det man vill, jag skulle köpa massa bilar om jag hade pengar, nåra som man kunde spöa, och andra som man sköter om. Ricke, köp en 525a i bra skick, en 88-89, dom får du för bra pengar, och dom är kanonsköna att köra, sen är det juh lite kul på vintern om den inte är helt död, du kan ha mkt skojj med en sån. /mvh jocke |
|
|
Jo bilen jag tänker köpa behöver ju inte vara ett topp ex!Men dom jag hittils tittat på hade rost på skärmkanterna och lite på skärmarna vilket är för dåligt...nä bara den är i bra bruksskick d.v.s lite rost och rak plåt och servad riktigt så är det helt okej........Nu gäller det bara att jobba lite till så att man får ihop pengarna :) Mvh Ricke |
|
|
Tjena!!! Hade en 518i-90 förrut och jag tyckte att den var piggare än en 520i-91. Den var rappare i starten tyckte jag i alla fall. Och 520 drar mer soppa än 518 och väldigt slö motor. Men det är vad jag tycker.:) |
|
|
>>>jokko...vad jag menade var att han skulle köpa en schysst..välskött bil..men kanske inte ett toppex...eftersom jag tycker att ett "toppex" i de årsmodellerna hellre ska överlåtas åt någon som är ute efter en "entusiastbil" än ett rent bruksfordon...fast det är ju min personliga åsikt... ...någon avundsjuka är det absolut inte frågan om för min del..jag skulle kunna åka och köpa en (eller två) sprillans nya BMW imorgon om jag ville..men jag är helt nöjd med den bil jag har och tycker att den duger utmärkt till det ändamål jag använder den till... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.