AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.336

Problem med rasslande ljud under tomgång, försvinner när man gasar.

Ef
109
Efling
325 -91
E36 325i -91

Bytte ventilkåps packningen förut idag och efter det upplever jag ett rasslande ljud från motorn. Jag tycker det kommer från bakre delen av motorn och det försvinner så fort jag trycker på gasen. När jag sedan släpper gasen på höga varv så rasslar det mera så det verkar hänga med motorns varv.

Har inte monterat tillbaka den plåt som sitter bakom motorn så min första tanke var att jag hör mer av motorn och det är därför jag upplever missljudet. Men jag hör även missljudet när jag lyssnar från motorrummet.

Någon som har en idé?
Kan det vara kamkedjan ?
Osäker på om det sitter kedja eller rem på -91:or,men det ser du om Du kikar innanför oljelocket,eller Du kanske såg när Du bytte ventilkåpspackningen vad som satt där?
Testa när motorn är igång genom att använda en skruvmejsel modell större som stetoskop genom att hålla skaftet mot örat samtidigt som Du sätter mejsel-spetsen mot olika områden på motorn.
Då hör Du snart vart ljudet är som störst ock kan lokalisera vart ljudet hörs som mest.
Lycka Till :)
Ef
109
Efling
325 -91
Det sitter kamkedja på den och kände på den när ja hade kåpan borta och den kändes bra. Ljudet verkar ju komma från bakre delen av motorn med så kedjan är det nog inte. Fattar inte hur ljudet kan komma efter ja tagit bort kåpan och satt dit den? glömde säkert en skruvmejsel på kamaxlarna...
pu
547
puiu
330i-03
det kan vara en kläma på avgassystem som har slept?

alex
Ef
109
Efling
325 -91
Varför skulle det rassla om motorn om det läcker från avgasröret?
pu
547
puiu
330i-03
eller grenröret ?

alex
Ef
109
Efling
325 -91
du får gärna förklara hur det skulle rassla om det läcker från grenröret?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.