AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.835

Lite allmänna frågor om E36 och några specifika om cab

Hej!

Efter att ha förskruvat mig, tappat lusten och sålt min sugmotortrimmade M535 E28, så har jag under ett år åkt både Mercedes och Volvo. Jag måste ha slagit huvudet i någonting, hårt och många gånger, för jag fattar inte vad jag har gjort. ;) Nu verkar jag ha tillfrisknat, för jag köpte mig en 320 cab -97. Känslan är återfunnen. Vilken skillnad.

Men jag har några frågor:

1. Hur mycket rymmer tanken? Om den rymmer 60 liter som det verkar stå på mätaren, så drar ju bilen sensationellt lite bensin. Fast det är något mystiskt streck efter "60", så den kanske rymmer mer?

2. Vad är det för liten lampa vid slutet av skalan på hastighetsmätaren? Eller har jag sett fel? Den kanske blinkar när man når v-max. :P

3. Hur vet man om man har m-chassie? Vad är det för färg på dämparna? Är det röda Bilstein? Hur hög är en cab med m-paket?

4. Man kan bara tilta ratten, va?

5. Jag har ingen klimatanläggning, utan handjagade rattar. På ratten där man väljer var luften skall spruta så finns det ett läge där det är blått. Det skall väl inte komma någon värme då ratten står där, utan bara friskluft? Jag tycker att det är konstigt att man verkar vara tvungen att bara få värme från defrostern och golvet och inte från de mellersta utsläppen? Jag skall i och för sig testa igen nu när jag åker iväg.

6. Måste bilen vara hardtopförberedd för att man skall kunna ha en HT på bilen? Jag har hört det i alla fall.

7. Windshot - är det bra, det? Passar det på alla bilar, eller är det som med HT:en?

8. M52:an har väl hydrauliska lyftare? Jag slipper ventiljusterandet, va? Den har väl VANOS också? Jag tycker att det blir skillnad både på ljud och drag vid ungefär 3000 varv. Är det dubbla kammar?

Annars blev bilen riktigt fin efter att ha tvättat den ordentligt både invändigt och utvändigt. Det går ju hur bra som helst att köra 140 km/h nedcabbat! Jag är förvånad! Den har fullt M3-paket inklusive lister och allting och 3" rostfritt från grenröret. Den låter hur skönt som helst och som om den har 400 häst, minst. ;)

Som ni redan har fattat, så köper jag gärna en svensk instruktionsbok till en cab... :) Jag har heller aldrig meckat treserie eller någon BMW som inte har haft M30... En sådan kan jag dock skruva ihop i sömnen, haha.

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Hej, jag har en 325 Cab -94, kan försöka svara på några av frågorna :)

1. ¨Tanken rymmer 69 liter enligt boken och det verkar stämma med vad man får i. Det sista strecket vet jag inte riktigt vad det är bra för :)

2. Osäker men har fått för mig att det är "tamper" lampan för vägmätarställningen, alltså om man har fuländrat den så ska den lampan lysa. Rätta mig om jag har fel,

4. Ja, i alla fall på min. Sen har jag sett andra E36 där ratten inte alls är ställbar.

5. Stämmer, det tycks inte komma någon värme när ratten står på blått.

6. Tittar man på fästena så ser det ut som det är standardmonterat, jag har ingen hardtop, men har fästen. Kan dock inte svära på att tidigare ägare ej haft HT.

7. Sägs att det är bra, men har ej provat. Tror att den passar utan specialfästen.

Mvh
Henrik
O där slant jag på tangenterna, tanken rymmer 60 liter, inte 69.
2. Är en ljussensor för automatisk inställning av backlighten.
Hej!

Tack för svaren! :)

Ok, så tanken rymmer alltså 60 liter och min bil drar med andra ord sensationellt lite givet hur jag har kört. "Sensationellt lite" är 0,93 l/mil efter 25 mil i 140 blås och resten korta stadsturer. Den varvar ju nästan 4000 varv/min i 140 och jag kan inte låta bli att trycka extra på gasen när den låter så fint.

Kanske vore värt att testa att lyfta på en HT då och se om det fungerar. Eller så kanske jag bara kan jämföra med polarens bil som tydligen såldes ny med HT. Jag återkommer med resultatet.

Hur ställer man in så att den fadear backlighten automatiskt?

___
Ok, enligt min tyska instruktionsbok, tryckt 08/93 rymmer tanken "ca 65 liter".
Höjden på en Cabrio är 1348 mm jämfört med Coupé (1366 mm) och Sedan (1393 mm).
Min 325 har "S704A M Sportchassi" enligt utskriften på fabriksmonterad utrustning, som BMW Göteborg hade godheten att skriva ut åt mig.
Mina dämpare är svarta.
Avståndet mark - mitten "hjulhusbågen" är 613 mm med halv tank - var precis ut i garaget o mätte :-).
En 320 cabrio skall klara 0-100 på 10,9, medan 325 cabben behöver 8,6 sek.
Tiderna gäller för manuell låda.
Tycker också min bil är fantastiskt snål, så det ska nog vara så...
Det lite skumma är att bränsleåtgången är mindre hos en 325 än hos en 320...
320 90 km/h: 0,69, 325 90 km/h 0,68, 320 120 km/h: 0,85 325 120 km/h 0,83, det är bara i stadstrafik som 325 drar lite mer: 1,21 jämfört med 320:s 1,16.

Vad ska du med HT till?
En cab körs väl bara sommartid? ;-)

/Magnus Oldberg
Bostongurkan: Länk
Det här är också en enorm fördel med att åka BMW: Man skriver ett inlägg på Det Forumet för märket och bara någon timma senare så har man alla svar. I like.

Magnus:

Vad schysst att du gick ut och mätte! Jag skall mäta på min egen bil och se. Sedan är det väl en god idé att fråga efter ett registerutdrag hos BMW.

Gäller de där förbrukningssiffrorna M50 eller M52?

Jag funderade förut på att köra året om, men jag vet inte riktigt länge. Bilen känns lite för fin för det. Jag får väl se vad jag har för behov längre fram i år.

Sedan såg jag att du också ha en bostongurka med svarta säten och jag tycker mig också se att du har lejongula mattor. Har du även lejongula dörrsidor i skinn? Den inredningen har jag och jag tycker att den är äckligt snygg! Så har jag mörka träpaneler, handbromshantag och växelspaksknopp.

Ingen som vet nåt om fråga 8? :)

___
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Du har ju fått svar på de flesta frågorna redan. En fråga som du dock inte fått svar på är om Windshot är bra?
Det är världklass vid lite kyligare väder alternativt i motorvägsfart! Reducerar turbulensen till ett minimum. Det passar på alla bilar utan justering, fästes dels i hålen du har vid bältesinfästningen till bältena fram och sen är det även två fästen som kläms under cabluckan. Hoppas du förstår min förklaring, det går väldigt snabbt och smidigt att montera/demontera.
8. M52 har hydrauliska lyftare, vanos och dubbla kammar!
Siffrorna gäller M50, M52 kom först '96 enligt Länk
Min inredning är något av en bastard med svarta säten/dörrsidor.
Mattan, inre delen av instrumentbrädan och cab-locket går i beige.
Ser rätt OK ut tycker jag

/Magnus Oldberg
Bostongurkan: Länk
Ni är ju fantastiska! Alla frågetecken uträtade! Windshot kanske inskaffas då. Och jag behöver inte justera några ventiler och slipper skära mig på bladmåttet! Då är det bara att tuta och köra! :D

Daniel:

Kan man förresten ha windshoten liggande i skuffen på bilen när man inte använder den? Går den in på något sätt? Går den att ha på plats med caben uppfälld?

Jag noterade idag att instrumentbelysningen verkade bli starkare i tunneln, trots att jag har skruvat på den där lilla ratten själv. Kan det stämma? Jag får testa lite annars. :)

___
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Vindskyddet kan ligga i bagaget då det inte används, det går också alldeles utmärkt att låta det sitta på även när sufletten är uppfälld. Du fäller ner det då det inte används så den enda nackdelen med att det sitter där är att det inte kan sitta någon i baksätet. Jag köpte mitt begagnat, det brukar finnas en del till salu för lite drygt en tusenlapp.
Ålrajt, ålrajt. Bra att det går in i skuffen! Då kanske det blir ett sådant om jag hittar ett begagnat. Tack! :)

Ingen som har en instruktionsbok över? Kanske?

___
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.