AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
972

Plocka bort airbagen i M-ratten.

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla bmw entusiaster :)

Jag har haft lite oljud från ratten som försvinner om man trycker lite försiktigt på airbagen/tutan. Nu tänkte jag försöka plocka ur airbagen och se om man kan smörja ngt eller se om ngt ligger och slår emot.

Men hur får jag bort airbagen? Ska jag koppla bort batteriet för säkerhets skull? Ngt tips på vad jag skall kolla efter som kan orsaka oljudet?

Det är den ny M-ratten.

Tacksam för råd/tips.

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
83
bmw_tom
BMW M535i-85
BMW 520D -09
Hej jag har plockat bort ett flertal airbag ur bmw-rattarna,inget att oroa sig för..sitter skruvad på bksidan av ratten,,,lycka till
mi
195
michael561
BMW 118iM -17
Jag har bytt från sportratten till en sådan m-ratt du har i min 5:a och kan kanske sprida lite ljus över din undran...

På baksidan av de horisontella ekrarna sitter det två hål täckta av något slags gummi, hur som helst går det bra att peta in t.ex. två små mejslar där för på insidan sitter det två som "spärrar" som ska tryckas till för att släppa taget, sedan är det bara att försöktigt dra airbagen rakt ut.
mi
195
michael561
BMW 118iM -17
hmm..efterlyser även jag en redigare funktion...

Det sitter alltså två spärrar på insidan.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
michael561: Åt vilket håll skall man skjuta spärrarna? Eller skall man trycka in spärrarna inåt?

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
skjuta inåt rattcentrum. här ser du förfarandet: Länk
Jo det är de blå pilarna i Photo E som man skall skjuta inåt rattcentrum.
Här finns även en annan beskrivning:

Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Tackar för de mycket beskrivande länkarna :)
Ska nog inte bli några problem att fixa bort airbagen och hitta orsaken till "skallrandet".

Mvh/ Kermit

Min Bil-blogg. Länk
En sak som ingen säger något om är viktig, Batteriet skall vara urkopplat, jag hade gett det en halvtimme efter att du kopplat ur batteriet.

Tänk på att du leker med rätt farliga saker. Strunt i om andra säger att domminsann har plockat ur airbagen utan att vänta eller ens lossa batteriet, det KAN gå illa och det är så enkelt att göra bilen strömlös innan du pillar på airbagen.

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
CS#4079/SC#580
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Johan: Tack för din omtanke :)

Jo, jag hade defenitivt tänkt koppla bort batteriet innan jag började (även om ingen tog upp det), bättre att ta det säkra före det osäkra. Man har ju sett på tv när ett motorprogram (tror jag att det var) lägger en airbag på marken med ett däck på och sedan utlöser den. Jävlar, vad däcket flög iväg högt upp i luften. Lite läskigt när man sitter med en sådan laddning c:a 40-50 cm från ansiktet när man kör.......

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
en annan fördel med att koppla bort batteriet är att man slipper nollställa airbaglampan hos BMW á 500kr efteråt.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
HFR: Ja, det är en klar fördel. Onödig utgift om inte annat :)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.