AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.063

Ojud i framvagn E39

Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
När jag kör över brunnar och liknande så hörs ett litet oljud i framvagnen, på båda sidor. Jag har bytt båda kränghämmarstagen men vad finns det mer som kan låta? Vanligt fel?

Bilen är en 525i -01 som snart gått 16000 mil.

/Tobias

SUPERNATURAL
sn
4
snow76
320d x-drive -10
Idag fick jag äntligen min E39:a tyst i framvagnen !

Hade precis samma symtom som dig. Bytte först en länkarm eftersom det var ett litet glapp i kulbulten, ingen skillnad.
Bytte sedan krängninghämmarstagen, ingen skillnad.
Men idag fixade jag bussningarna till krängaren och vips så var det ljudlöst, så jävla gött !!!

Kan ju bli tokig på sådana oljud.
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
jag hadde oljud från stötdämparna. dessa var helt kass.skramla som sten i en burk.böt dessa samt nya stötdämparlagringar.inga oljud alls längre.

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Snow76

Det låter rimligt att det skulle kunna vara kränghämmarbussningarna på min bil eftersom det låter från båda sidor samtidigt och det är ju bara kränghämmarn som förbinder de båda sidorna.

Var dom dyra? Jobbiga att byta?

/Tobias

SUPERNATURAL
sn
4
snow76
320d x-drive -10
Jag provade med en tillfällig rep./test för att se om det kunde vara bussningarna.
Släppte bygeln och öppnade upp bussningen, stoppade in en bit av en uppskuren slang och drog ihop.
Men jag ska beställa nya och byta bara man får lite tid över.
Det är inga problem att byta, lite bökigare på höger sida pga. en värmeplåt för avgasröret.

//Oskar
33
fältan
E46 320i M-sport Touring
Min blev okcså knäpptyst efter stötdämparbyte
Du
33
Duppsko
530D -00
323i -77
Inget i framvagnen är jobbigt at byta förutom dom stora bussningarna på bärarmarna. Till dom behöver man en hydraulpress.

-Daniel-
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Törs man fråga hur ni får loss spindellederna ute vid hjulet på e39? Biltemas spindelledsverktyg greppar ju inte över dessa jättar... Jag har nya länkarmar på ingående med posten så nu gäller det bara att få loss de gamla med minst en dålig kulled och allmänt svampiga bussningar.

//Magnus

Du
33
Duppsko
530D -00
323i -77
Slå hårdt med en tung hammare mot spindeln, där ledet sitter. Använd gärna et brytjärn mellan stagen och passande "mothåll" medan man "hamrar loss". I norge kallar vi det att "skralle løs" noe.. Vet inte nåt bra svensk navn på det..

-Daniel-
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag använde följande brytgaffel: Länk
Vad som mer behövde var en fast nyckel 17mm och ett spärrhantag med 16mm för att lossa på bussningssidan. Jag tror det ska till en 21mm fast nyckel för att lossa muttern till spindeln men jag är inte säker då jag använde den förbjudna skiftnyckeln, hade helt enkelt ingen fast nyckel som passade.
Sen va de bara sätta till brytgaffel och banka som fan med hammare på dess ände tills spindeln släppte. Fick tyvärr misshandla bromsskölden lite annars blev de fel vinkel för brytgaffeln och den tog i godset på andra sidan innan spindeln släppte.

Återmonteringen gick busenkelt. Bara trycka dit grejerna, kopparfetta och spänna muttrarna.

Här kommer några bilder:
Före: Länk
Jämförelse: Länk
Efter: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.