AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.594

Luktar illa ur fläkten

IS
86
IScalle
325i -07
Jag har en 320i -04 med klimatautomatik (ställer in önskad temperatur i grader). När AC-knappen med snöflingan på inte är intryckt luktar tilluften ibland illa. Det luktar inte jättemycket men jag känner en svag lukt som påminner om "blöt hund". Jag har testat lite och märkte att det känns tydligast om man ställer in en låg temperatur utan att trycka på AC-knappen.

Känner någon igen detta och är det normalt? Kan det ha kommit in vatten någonstans då bilen nyligen fick en motortvätt?

Tacksam för svar!

/MVH Calle
Du kan ju kolla om kupèfiltret är dåligt annars så kan det bli en beläggning av bla baktierier och annat längst in i fläkten. Det finns medel (bakteridödande) att köpa på apoteket som ska vara rätt effektiv.
Jag sprutade in lite klorin genom fläkten och det funkade rätt bra, dock så luktar det lite klorin de närmsta dagarna men sedan försvinner alla lukt.

MVH
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Såg en unfdersökning på det och gissa vad det finns för bakterier i A/C anl.
När de sen också luktar illa då är det inte skoj men gör som Dubilidu! säger för det ligger mycket i det speciellt filterna skall helst inte vara pappfilter

Ha de T
IS
86
IScalle
325i -07
Tack så mycket för de snabba svaren!

/MVH Calle
Jag vet inte hur ni brukar göra, men AC:n är alltid på i min bil, fick vet av servicegubbar på BMW att den ska aldrig stängas av för att undvika bakteriebildning och dåliga lukter. Sen så är det bättre för själva systemet om det alltid får stå på.

Vorsprung durch freude am fahren
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Helt klart mår AC systemet bra av att användas hela tiden. Det är när den inte används som packningar o.d torkar och börjar läcka sedan så jag kör oxå alltid med AC på även på vintern då det är minusgrader. Hellre lite högre bensinförbrukning än dyra reparationer på X antal tusen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.