|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Jag har fått ett problem som kommer mer och mer. När motorn är kall och jag ska i väg så tvekar den när jag ger gas, nästan som om den går tom på soppa. Trycker jag på gasen så händer det nästan ingenting. Har bytt soppa pump, soppafilter, tändstift, luftfilter men den är fortfarande lika dan. Kopplade ut lmm och motorn ändrade vartal men blev normalt igen. Så här håller den på runt 2 min för att sen bli normal igen. Vart ska jag börja felsöka? | |
| Ingen som kan mig en liten hint? | |
|
Kylvätske tempgivaren kan du väll mäta upp. Antar att du redan testat att byta lufttempgivaren iom byte av lmm. Uppvärmning av lambda sond kanske. |
|
| Har inte bytt lmm. Tempgivare är bytt men inte luftgivaren. Var sitter uppvärmningen av lamdan? | |
|
Vad är det för bil? DEt sitter ett relä framme i motorutrymmet, för förvärmningen. |
|
| Var ute en sväng i kväll och märker att när motorn går bra så växlar den fint och mjukt men när den inte gör det så hugger det till när den växlar, nästan tappar kraften mellan varje växling. Bottendraget är liksom borta. Såg en sak till, visaren som visar soppaförbrukningen den rycker till hela tiden då den är på väg å sjunka. Ska inte den vara jämn å fin då farten ökar å förbrukningen minskar? | |
|
Är det automat? om "economimätare" i botten på huset inte uppör sig normalt så kolla över vakuslangar, skruva loss den stora luftbäljen och se så att den inte är sprucken. Eventuellt spraya med startgas för att se om tomgångsvarvet går upp. |
|
| Japp , det är en automat. Luftbäljen är ny. Var ute en sväng i dag, motorn startade tveksamt, liksom inte tände som den ska. Drog i väg och den växlade som en påse nötter. Sen på väg hem så växlade den fint igen och fick bottendrag som den ska vara för att sen tappa kraft igen mellan varje växling, asså den segar mellan alla växlar. Så där håller den på hela tiden. | |
|
Har för mig att det sitter nån givare på automatlådan, men inte helt säker. Jag vet att volvo 850 har en sådan som kan ge upphov till taskig gång. |
|
| Vilken givare pratar vi om? När en tändspole ger upp så dör väl den på en gång å inte funkar sporadiskt? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.