|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder är det stor skillnad, bräsleförbrukning-prestanda? Bör man kika på de senare modellerna med vanos och förkasta de tidigare. Är det ens lönt att fundera på eftermontering? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Högre vridmonet på lägre vavtal, prestandan är väl dock ingen större skillnad. Vanos ger bränslebesparing svårt att säga hur mycket, min manuella är i allfall rejält snål= En ny V70 2,5T med 100hkr mindre har lika förbrukning. Eftermontering kan du glömma bort. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso, vad tar din manuella 540? SUPERNATURAL |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Läs min 540 blogg :) har inte nollat förbrukning 2 på 3½år = 1.06. Jobbpendlar en vecka på 0.95-1.05 50/50 motorväg/stad 4,8 mil t.o.r normal körning i "lagstadgad" hastighet. Det är snålt i mitt tycke med tanke på motorstorlek, andra bilen Seat Arosa-1,4-98 tar 0,66 hur man än kör vilket jag tycker är lite för mycket i jämnförelse men normalt för en 60hkr på 1000 kg. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Okej, ja det låter vettigt SUPERNATURAL |
|
|
Jag undrar hur vanos ser ut? Så man inte blir lurad. Vanos har jag fått för mig att det är dem delarna fram på motorn. Vad gör vanos? Är det någon som har bilder på en motor med och en utan vanos? |
|
| vanos ligger på 540 98- o uppåt | |
|
påstår lägre förbrukning vad jag vet så ingen diff i plånboken! men en manuel 540 går ju sitt eget race |
|
|
Icke! Vanos finns på 540 99 och uppåt - tillverkade September -98 tidigast. Min ena 540 hade det och den andra har det inte. Både är registrerade som -99 dock... Vanos är bmw's variant av variabel kamaxelstyrning. Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg |
|
|
Så eftersom det kan finnas på -98 or så hur ser vanos ut? Någon med bild? En fråga till. Varför står det här i modellguiden att 540 har en 39**cc motor medans flera på blocket skriver att dem har 4.4L motor? |
|
| förväxlade lite. på blocket står det alltid att 540 har en 4.0L motor medans på modellguiden står det 4.4L vilket är rätt? | |
| 4.4L är rätt. | |
|
m62b44 utan vanos: Länk m62tub44 med vanos: Länk Läsvärt om m62: Länk |
|
|
Då är det vanos på min, precis som jag anade. Den är tillverkad 11/98 och är registrerad som -99. |
|
| Ska man skippa å köpa en utan vanos? Även om den är hyffsat fin? | |
| Det är väl nästan en fördel utan vanos. Även en 540 utan vanos är björnstark och dessutom behöver man inte bekymra sig för eventuellt trassel med vanos. | |
|
Ja det har du ju rätt i. Ju mer special ju mer kan krångla. Frågan är hur mycket mindre vanos drar osv. Hur funkar vanos ihop med motornords chipp. ca 15 hk mer för 4000:- Är det chippet så pass utvecklat att det lirar 100% med vanos? |
|
| ESS har også en chip trim til 540 med vanos,ca 3000 svenske kr,ser ut som det er testet optimalt. | |
|
Skillnaden i förbrukning är försumbar såvitt jag vet. På sin höjd 5cl per mil skulle jag tippa. Motornords och andra företags chip skulle jag skippa helt och hållet. Har man ingen turbo så är chippning bortkastade pengar, om det finns någon effektökning att hämta överhuvudtaget så är den mycket marginell. |
|
|
Hehe, alltid dessa åsikter om trim eller ej på sugmotorer. ;-) Här är siffror samt kurva på m62tub44 motorn från itsfun. Länk |
|
| itsfun 465nm 310hk mindre bensin og renare eksos,fins jo dom som tror på tomten. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.