AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.601

Är det bra att lackera AC-kondensorn?

Ska snart ta och byta AC-kondensorn på min bil, men den nya är av helt olackerad aluminium.
Finns det några invändningar mot att lackera kondensorn? Den fyller ju funktionen att leda bort värme, så skulle denna funktion minska om man tog och lackerade den? Är det bättre att den är plåtren?

// Jögge

En svart yta är effektivast på att ta upp, samt avge värmestrålning varför man skulle förorda att lacka den svart. Tydligen är dock denna emissivitet av underordnad betydelse vid forcerad ventilation (som med fläkt) varför man får effektivaste systemet med en olackad. Lackens isolerande lager tar alltså ut eller försämrar än mer det man tjänar på den svarta färgens bättre värmeledningsförmåga.

Hur mycket det rör sig om har jag ingen aning, kanske är småpotatis i sammanhanget?

/ Micke

"I love the smell of diesel in the morning"
Visst är det väl kondensorns huvuduppgift att avge värme, och i så fall hade jag tänkt att lackera den i en aluminiumliknande färg som inte tar upp värme ifrån solen, även om den inte är så fasligt utsatt där den sitter för solstrålar...

// Jögge

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Klarlack har en del testat med.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Svaret är väl att lack/färg har en mycket sämre värmekonduktivitet (värmeledningsförmåga) än aluminium. Kondensorns uppgift är ju att avleda värmen från köldmediet till omgivande luft, om du nu lägger på ett lager lack på kondensorn så har du försämrat kondensorns effektivitet, oberoende av vilken kulör då väljer.
Bästa skyddet är att du ser till att spola väck salt och slask under vintertiden av året. Jag vill påstå att det är just under vinter halvåret som kondensorn tar mest stryk.
Ok, då bryr jag mig inte om att lackera kondensorn då om risken finns att avledandet av värme försämras, vilket därmed skulle ge sämre kyla i kupén... Jag kommer även att byta torkfiltret.

Jag kommer förstås att ha riktig R134a-gas i systemet+korrekt olja, men innan jag byter till ny kondensor & torkfilter, så jag tänkte att det hade varit kul att prova på en burk av Biltemas kylspray i systemet, bara för att se hur bra det kyler och hur länge det ligger kvar i systemet. Finns det komponenter i denna kylspray som är direkt skadliga för AC-systemet, förutom att det saknar olja då förstås? Någon som vet?

// Jögge

Japp klarlack blev valet, men jag kommer enbart att lackera de skarvar som är uppenbart känsliga och där eventuellt salt kan fastna. Jag vill ju inte att kondensorns effekt att avge värme ska försämras, så jag nöjer mig med att lackera dessa känsliga partier...

Eller finns det någon med en annan åsikt...? :-)

// Jögge

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det låter som en bra lösning, men att spola av kondensorn med mjuk vattenstråle vid tvätt är nog den bästa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.