AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.727

dom från SBP lite dåliga avgasvärden

Qe
133
Qewken
540ia -93 E34
hej, har besiktat min 540 -93 idag. Har fått fram den från vinterförvaringen (lite sent jag vet). Hade ca 15-20liter bensin i den när jag tog ut den, slängde i 20liter till.
Jag hann bara åka total 6mil med den innan den skulle besiktas. Åkte mina 3mil till Sbp och fick följande avgasvärden

CO 1,7 (0,5) HC 116 (100)
CO2500 0,4 (0,3) Lambda 0,98 (0,97-1,03)

Kan detta bero på att den hade stått långe och hade gammal bensin i systemet?
Bilen va ju varmkörd när jag kom dit och jag behövde inte vänta mera än knappt 5min så så mkt kan inte den ha hunnit svalna,

Fick även ta en extra sväng med bilen i hopp om att värdena skulle bli bättre med dom vandrade fortfarande lite.
Förra året tog jag ut bilen tidigare och hann åka med den 1 månad innan besiktning och hade då följande värden

CO 0,2 HC 096

CO2500 0,0 Lambda 1,03

Har läst runt på forumet i 1timme men tycker inte jag blir nå klokare av det så hoppas det finns någon vänlig själ som kan hjälpa mig lite.
Tack på förhand

---
"En bra förare får aldrig möte i en kurva"
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Låter inte helt friskt. Mina värde va också kass senast på besiktningen trots att jag kört flera mil innan. Besiktningsgubben tog en liten runda med den och när han kom tillbaka va alla värde helt perfekta:

CO 0
HC 0
CO2500 0
Lambda 1,00

Han smiska den rätt rejält tror jag för han drog iväg rätt bra ifrån hallen.

Annars skulle jag nog rekommendera en lättare service med kontroll av stift, oljebyte, filterbyte och framförallt bensinbyte och varför inte köra med lite etanol ett tag så den rensas ut. Brukar ju rengöra systemet och sänka värde hos besiktningen.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Eftersom du har haft bilenpå vinterförvaring sså är det inte fel att göra en liten service på bilen innan du tar ut den! Gör en service och hoppas på det bästa.

MvH Bmw 4-ever
Qe
133
Qewken
540ia -93 E34
okej, jo jag köpt olja och filter ska bytas i veckan, och nu har jag iaf hunnit åkt runt 40mil med den. så får som sagt hoppas på det bästa.

Tack för svaren. Mvh jonas

---
Mu
616
Mustang

540iat -94
Kolla felminne, kan vara en lambda med med et så högt co..
Qe
133
Qewken
540ia -93 E34
lär åka in till bmw för att kolla upp det eller hur?

Mvh

---
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Tycker du ska göra som skrivet ovan innan du åker in och betalar dyra pengar för en diagnos hos BMW.

Har du gjort service och kört en del så du vet att allt är så OK det kan vara och det ändå inte blir rätt kan man börja undersöka. Finns ingen anledning att felsöka när det inte ens är servat.
Mu
616
Mustang

540iat -94
Är lambdorna friska är co före katalysatorn aldrig över 1.0, detta talar mot att en service skulle hjälpa.
Har du tillgång till en multimeter och en lyft/grop? Varmkör isåfall ordentligt, gå under bilen och mät, UTAN ATT KOPPLA ISÄR KONTAKTSTYCKENA, spänningen från de båda lambdasonderna. Spänningen ska pendla mellan ca 0.1 och 0.9 volt om lambdan är hel. Är spänningen fast på ett värde från en varm lambda är den sonden inte ok.
börja med en service tändstift luftfilter etc.

Om jag skulle byta något på måfå så skulle jag byta tempgivaren till databoxen.
Men serva först, sen gör en ny mätning och kolla felkoder är tempgivaren dålig så säger diagnostiken det.

Det blir oftast dyrare att byta delar i felsökningssyfte.
Qe
133
Qewken
540ia -93 E34
tack och bock för alla svar. Det jag inte riktigt fattar är hur jag ska mäta på lambdan.
Och värdet låg ju inte över 1 det låg på 0,98

---
Mu
616
Mustang

540iat -94
Du måste ha en multimeter med tunna mätspetsar, gå kan du kila in mellan gummiskyddet runt kabeln och skälva kabeln i kontaktstcket. kablarna du ska mäta på är svart och grå tror jag,de två vita brukar vara till förvärmningen.
Det värde som bilprovningen mäter fram har inget att göra med den spänning som lambdasonderna producerar, Lambdavärdet på bilprovningen är ett värde som räknas ut på hur mycket syre mm som är i avgaserna. Lambdavärde visas även om du har en bil utan lambda och kat, men bilprovningen bryr sig bara inte om det då...
Qe
133
Qewken
540ia -93 E34
Hej igen, Var in och gjorde en efterkontroll på bilen idag. Och blev glatt förvånad när avgastestet gjordes.

CO 0 (0,5) HC 002 (100)
CO2500 0 (0,3) Lambda 1,01 (0,97-1,03)

Det jag gjorde innan var att jag hade bytt olja och oljefilter, Luftfilter och stift.
Ville bara skriva av mig lite och berätta resultatet.
Trodde nämligen inte att en service kunde göra sån skillnad. Sen hade jag ju givetvis ny soppa i den.
Tack för tipsen jag fick.

Mvh Jonas

---
bo
29
boby
520-95
har precis varit ute för samma med en 520. bra att byta olja filter.
bilen måste köras ordentligt varm,typ gasa upp till 2500 varv i 1-1,5 minut.
slog på lite etanol och det verkade funka bra. slog i ca 20 %.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Hur kan oljans kvalitet (dvs hur gammal den är i detta fallet) avgöra avgasvärdena? Det ena är helt separerat från det andra väl?
Qe
133
Qewken
540ia -93 E34
Jag har inte den blekaste vad den skulle kunna göra för skillnad i detta fall.
Men det funkar ju uppenbarligen.

---
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Gissar på att tändstiften var din felkälla, så mycket brukar inte enbart oljebyte kunna hjälpa.

______

Foto Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.