|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag var igår och bytte olja i diffen på min rätt nyinköpta 540iA av 93 års modell. Köpte två liter Redline 75W90 utan LS tillsats eftersom att jag antod (något man inte bör göra) att min bil inte hade någon diffbroms eftersom det inte står "M-technic" på instrumentbrädan. Efter att ha fått två liter gammal diffolja över mig och pumpat in ny olja i diffen stack jag hemåt glad i hågen och parkerade bilen för natten. Dagen efter (idag) var jag förbi BMW i Eskilstuna och beställde några prylar. Fick även ut en lista på vad för extrautrustning som sitter på min bil, förvånad ser jag att det står "LIMITED SLIP DIFFERENTIAL (25%)" längst upp på listan. Glad över att jag har en diffbromsad bil men orolig över oljebytet, så undrar jag nu om diffen är skadad pga de fem milen jag åkt i bilen med den nya, felaktiga oljan? Och, om jag bara kan köpa LS tillsats och pumpa in i diffen och sedan är allt okej? Jag antar att det verkligen är en diffbroms där bak, den är rätt oljig och jag har inte sett något plakat på den med någon text, så den sista frågan är då att ifall jag tillsätter LS-tillsats i en vanlig diff, skadar det något? Har sökt men inte hittat något liknande om ämnet. | |
|
Så länge du inte börjar höra missljud eller kör hårt så ska det inte vara nån fara - men du borde byta till en LS-olja eller iaf pytsa i RedLine´s LS-tillsats: Länk Mvh |
|
| Rekommenderad Castrololja är saf-xj 75w-140 dvs betydligt högre varmviskositet. Det skulle väl vara enda brasklappen mot att bara hälla i ls-tillsats i 75w-90. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.