AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.543

540iAT E39 -00 plötsligt kraftlös, tips?

v8
14
v8rulezmore
Volvo XC90 Executive Inscription -07
Köpte denna svensksålda E39:a (17600 mil) förra veckan. Den har gått kanon tills idag på E4:an, då upptäckte jag att i ca 110 km/h när jag gasa så växla lådan ner men det fanns liksom ingen kraft. Kickdown eller inte, samma kraftlösa motor.
Släppte på gasen igen, lådan växla snällt upp. Motorn går mjukt och fint om man kör lungt, då märks inget, inga konstiga ljud och lådan växlar som den ska, tills man gasar på, då finns som sagt ingen kraft alls att snacka om.
Det har inte poppat upp några felkoder heller.

Oavsett växel så saknas kraft, testat på ettan med manuellt. Motorn varvar upp sakta sakta o möjligen hackar något.
Jag har letat efter något liknande på forumen idag, hittar grejer om att det kan vara olja/fukt kring tändstiften, Luftmassamätare, Lambdasond, spruckna tändstift, kass bränslepump, bränslefilter mm.

Jag rengjorde utan att skruva ur tändstiften runt omkring, fanns lite olja. Kolla luftfiltret som verkade rätt ok. Men ingen skillnad vid ny provkörning.

Saknar redan min 540iA -94 (27000 mil) som jag sålde i måndags och som aldrig hade något liknade problem under de 9 år jag ägde den.

v8rulezmore
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kan vara LMM/lambdasond, men då borde du fått felkod?

Mest troligt är väl bränslepumpen eller glapp i kablaget till den, har läst flera inlägg om glapp i kablar fram till pumpen...

Mvh
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej hej!
Välkommen till forumet :)
Om du söker på "katalysator" så finns det en del att läsa.
Katalysatorerna på dessa bilar är inte av bästa kvalité, och din bil har gått ungefär så långt som min hade gjort då ena katten gav upp. Din felbeskrivning stämmer rätt bra med min.
Ta en gummiklubba och slå lite försiktigt på kattarna. Du hör ganska lätt om innanmätet sitter löst=dålig katt. Om det inte skramlar så kan det vara katten i alla fall, Innanmätet kan ha vridit sig och fastnat, då kan man borra ett 10mm hål innan katten(lätt att svetsa igen), då ska bilen gå lite bättre vid en provkörning.

Hoppas det löser sig!

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Håller med ovan, kattaran kan vara en felkälla, elektronicen brukar då stänga av en eller flera cylindrar för att inte dränka dom i bensin och då brukar det finnas tändningsmissar reggade i DME minnet. Luftmassemätaren ger inge felkoder om den fungerar dåligt enbart om du kopplar loss den, skulle bilen fungera bättre utan luftmassemätare då bilen tar signalen från trottelspjället istället så ligger felet förmodligen där.
Det är inte så vanligt med katalysatorfel på E39 efter 09/98.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
v8
14
v8rulezmore
Tack för era svar och välkomnandet :-)

Jag var inne snabbt hos en mek idag, han läste ur systemet att termostaten måste bytas, gick på något nödläge, samt att RAD-1 i V8:an inte gick som den skulle, något med adaptive som lär vara något med katalystorn för RAD-1. Reset av systemet hjälpte inte utan motorn känns fortfarande klen. Allt funkar jättebra så länge man inte ger mer än ca 20% gas.

Tid bokad för felsökning.

v8rulezmore
Det låter verkligen som om det är ena katalysatorn (540 ha två) som behöver bytas. Min bil var likadan, den lägger av på ena motorhalvan om ena katten är igentäppt.

Ny universalkatt bör gå på 2000-2500 inklusive arbete.
v8
14
v8rulezmore
Idag tändes gula motorlampan, "försämrade avgasvärden", borde vara katalysatorn det är fel på.

v8rulezmore
Mj
49
Mjarlhov
BMW 525iM Touring -03
jag hade liknande fel på min e46a, efter dis test så trode bmw på lmm. ett par tusen fattigare och ett par mil senare så tändes lampan och bilen börja gå dåligt igen. Det visade sig tillslut bara vara en spricka i gummibälgen efter lmm. Tydligen så fick den fel mätvärde vid lmm och slog då felkoder på den.
Jag behöver byta en av mina katalysatorer. Den rasslar störande vid kallstart.

Hur blir det om man byter ut 1 st till universal och har kvar den andra original?

Jag vill inte lägga ut en förmögenhet på en 740 -96. Jag har fått ett pris från Raka Rör på 3500:- inklusive arbete.

Jag tycker det låter billigt. Tacksam för tips.

BMW CS #1812

Bu
68
Burken66
BMW 520d f10-10
Range rover-86
BMW R1200GS-05
v8rulezmore har du fått ordning på din bil?
Var det katalysatorn?
v8
14
v8rulezmore
Hej Burken.

Så här gick det enligt mecken som fixade det:

1. Böt LMM, gick lika dåligt.
2. Skruvade isär katalysatorerna så att de kunde inspekteras med fiberoptisk kamera. Såg mycket fint ut tack o lov i alla Katalysatorer.
3. Uppgradera alla motorstyr-programvaror till senaste versioner.
Nu gick det varva ur och det var betydlgt bättre drag men fortfarande inte 540-drag. Även gula motorlampan tändes samt felkod RAD-1 (se tidigare kommentar i detta inlägg).
4. Böt RAD-1's ena lambdasond, inte den som han kalla "monitor" utan den andra.
Nu fungerade allt perfekt! Han testade att byta till den gamla LMM, då gick den dåligt igen. Så det var 2 fel, LMM och RAD-1's ena lambdasond.

Nu är jag grymt nöjd igen med bilen fast det känns som det var bättre drag i min E34 540 måste jag säga.

v8rulezmore
v8
14
v8rulezmore
En grej till, jag hade också skrammel vid motorstart förrut, men det var INTE katalysatorerna som jag misstänkte, det var vanosen. Mecken böt därför till racing olja (10W-60 tror jag) o nu så kan det rassla till men väldigt lite.

v8rulezmore
Bu
68
Burken66
BMW 520d f10-10
Range rover-86
BMW R1200GS-05
Hej v8rulezmore

Skönt för dig att du fick ordning på bilen,
Jag blev nyfiken när du skrev att du hade fel på termostaten och det där "adaptive" för det stämmer in något på min bils fel. Men jag har redan bytt lambdor, dom som inte är monitor.Men jag har nog fel i dme boxen.
Och bilen står på verkstad sedan tre veckor för byte av den.Semestertider...
Jag saknar den så jag håller på att gå upp i limningen.

Min rasslar också till någon sekund när jag startar den. Och det sedan jag bytte olja i den.Jag hällde i 0w-40 men det kanske är för tunn olja det.Jag vet ej vad det var i före.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.