AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.387

325i E90 -05 Ryck i motor vid mindre gaspådrag/släpp

Re
66
Respek
Japanröd 325i -05 E90
Honda CBR 600 -99
Jo, har irriterad mig på detta i över 2 månader nu. Säg att jag gasar upp till 1500 varv på ettan och släpper gasen - då börjar motorn rycka/hugga rätt kraftigt. Den rycker också till i mindre grad när jag ska ge lite gas. Detta sker kraftigast på ettans, tvåans och treans växel under alla varvtal vad jag har märkt - det sker i alla fall absolut på lägre. Har aldrig varvat högt på 5an och uppåt så jag vet inte - men vid normal körning på femman och sexan så märks det knappt av.

Har läst runt lite och uppfattat att det kan vara bränslesystemet, bussningar, drivlinan, motorfäste m.m..
Det som slog mig mest var dock motorfästet. Det är nämligen så att jag missade ett farthinder (upphöjning, ett par meter långt) på 50-väg (åkte 50km/h) där bilen fick sig en rejälare. :/ Känns nästan som om ryckningarna uppkom därefter.

Någon som har en aning om vad det kan vara? Bilen har endast gått 6000 mil. Det känns inte riktigt kul att bilen snarare rycker fram än går i t ex trafikköer på e4an. :/
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Låter som det är fel på nån av tändspolarna om den är ryckig vid gaspådrag.
Re
66
Respek
Japanröd 325i -05 E90
Honda CBR 600 -99
Den är endast ryckig i början vid små gaspådrag. Drar man på rejält är det inga problem.
Är det endast när den är motorn är kall? Isf ganska vanligt problem på 325:an...
Re
66
Respek
Japanröd 325i -05 E90
Honda CBR 600 -99
Nej, både när motorn är varm och kall.
OK. Skumt. Många inkl. mig har/haft samma problem men endast vid kallstart. Bytte mina tändstift vid 6000mil och då blev det bättre. Nu känns det bara ibland.

Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Respek//

Det låter definitivt som att det är fel tändstiftarna eller tändspole.
Re
66
Respek
Japanröd 325i -05 E90
Honda CBR 600 -99
Grodan, okej. Tack.

Ska försöka med att byta tändstift då och se om det hjälper.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Hjälper inte det då kan du lämna bilen hos BMW och då kan de genom felsökningen se exakt vilken/vilka tändspole är det som är dåliga. Tändspole kostar runt 1000:- st skulle jag tro. För en E46 eller E38 kostar det 800:-. Så runt 1000:- skulle jag gissa på till E90. Har du tur är det bara en som är kass. :)

J-
534
J-A
325i T -08
Min bil ska in på kontroll för bl a ryckig gång kring 1500 rpm vid framför allt gaspådrag. Bilen känns som en billig småbil i stadskörning dvs knappast premiumkänsla.

Jag har ju den direktinsprutade motorn som går riktigt magert. Hur många programuppdateringar har BMW gjort pga klagomål gällande ryckningar? Nu är det tyst på forumen om detta. Men frågan är om man lyckas eller att bara ägarna tröttnar på att klaga och åka till verkstad?

Jag ångrar att jag inte köpte en automat. BMW verkar inte kunna kombinera manuell låda och motor som fungerar bra i stadskörning.

wy
64
wyu
Toyota RAV4
Finns det någon standardåtgärd om bilen rycker vid kallstart? Har en 325 -05. Det går över efter ca 30 sekunder, men är ju lite irriterande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.