AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.344

Montera Green-cotton sportluftfilter

Hej!
Skall montera ett Green-cotton öppet luftfilter på min bmw m3 98 smg. Har sökt på forumet men inte hittat detaljerat hur man gör för byta/installera. Manualen jag fick med var på franska så jag fattar nada =(. Har ialla fall dragit dit det lilla "öppna" filtret till vevhusventilationen tror jag det går. Skall nu dra dit det "stora" öppna filtret, men saken är den, att jag vet ej hur jag skall göra för att ta bort "plastkåpan" eller vad den nu kallas, den som styr in luften från motorutrymmet in till den gamla luftboxen. Nån som vet hur man får bort "plastkåpan" på nått smidigt sätt istället för att såga isär den i bitar??

mvh

//Tommy
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Den sitter med två små plasthullingar så det är bara slita och dra :)

M V H
Stephan

Är det nåt i denna bilden Länk som du inte får bort?
Varför skall du ha ett litet filter på vevhusventilationen?

///M. Pedersen

pedersen. japp nr 11 tratten. men min är 2delad, den förgrenar sig ner under mot framhjulet och den andra fram. hur skall jag få bort den =(
stephan är inte din också 2 delad?? tratten för min är det lag har lyckats lossa det du beskriver men den andra förgreningen vettifan hur jag skall göra för att kunna dra lös den rakt upp.
pedersen. glömde skriva i förra meddelandet. Det följde med ett STORT och ett litet filter, det lilla som man skall sätta på slangen som går in till luftfilterboxen alltså den lilla slangen som går mot motorn, det kanske inte är vevhusventilationen,hade fått för mig det.
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
en av slangarna som sitter på orginal luftfilterburk går ner till luftpumpen.. och dess uppgift är att förbättra avgasvärdena vid kall motor eller liknande.. bara en miljö-sak som "egentligen" är onödig för motorns funktion.

/Jonas
Jag tror nog du skall montera det lilla filtret på slangen till luftpumpen såhär Länk (nere till höger i bilden) Det andra filtret har jag monterat såhär Länk och det är såhär stort Länk

Lossa hela nr 1 så är det inga problem att få bort den. Det som förgrenar sig ner under framhjulet är jag inte rikigt med på. Däremot är där en kanal via bromskanalen som går upp för att kyla generatorn. Inte den du menar?

///M. Pedersen

pedersen. oki hade fel detn lilla var till luftpumpen. Och den har jag monterat precis som du visade på bilden,(ungefär =)) . Hela luftburken är borta, alltså nr1.

vet ej om det beror på att jag har en smg, men om du ser på "tratten" nr 11 så ser det ut kunna vara ett litet hål längst fram nästan vid fästet till luftburken.På min så har jag denan tratt, men sedan så har jag en likadan tratt som går från typ det "hålet" ner mot bromskanalen. Nån mer m3 smg som känner igen detta??

så det lutar väl tyvärr åt att jag måste skära av den delen som går mot bromskanalen, för båda "trattarna" sitter ihop och är omöjligt att bara dra upp.

//Tommy
Del Nr 11 sitter fast med ett ev två "spännclips" bakom grillen kan man säga, kan hända att det går att lossa dessa om du lossar kylarskyddet precis under huven. Nr 1 i länken nedan, är inte hundra säker på att det går att komma åt den vägen, men det är iaf lättast om det går.

Hade nämligen bort hela grillen/plåten när jag lossade min.

Länk

/Jonas
Tratten som går ner mot kylkanalen vid dimljuset lossar när du lossat dessa clips, bara att försiktigt lirka upp den. =)

/Jonas
Jhärling. Jag tror redan jag fått bort klipsen, för jag kan röra den flera centimeter. Men det känns som att det inte räcker med att få loss den utan den tar ju i plåten som är över om jag skall dra den rakt upp.
Tänkte bara berätta lite hur bilen ändrades när jag bytte till öppet filter. Vid automatkörning med smg:n på ekonomiläget, så växlar bilen upp senare än innan. Styrdatorn känner väl av ändringen och beräknar sedan hur den skall växla för att köra ekonomiskt. Sedan morrar den väl ytterst lite mer än orginal upp till ca 4.5-5000 varv, men efter det så låter det helt sjukt mycket mer, det bara vrålar när motorn suger i sig luft. Det är så håren på armarna reser sig. Kommer aldrig byta tillbaka om jag inte märker att jag skulle ha otur och behöva köpa fler LMM pga att de pajjar,hoppas inte. Vilken sång i motorn nu. sweeeet ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.