AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
778

e30 323 mototbyte till m50b25

Hej har för någon vecka sedan dragit igenom den långa lågna m50 konverteringstråden.

Har en fundering, är det ok att smälla i en m50b25 i min 323. Hade det varit en 325 pre kat så uppfattar jag det som ok.

Vill ju helst undvika sfro osv.

-Phil
Ok då får jag väl ta och svara själv i tråden.

Jag tror att det går att göra en jämfarande bes precis som med 325 om man visar/ intygar att bilen i övrigt är identisk med en 325.

Är det som jag tror? Vad behövs det för intyg och varifrån får man dessa?

-Phil
Hallå eller!
Har kollat lite och kan se att du får byta til motor med katalysator på bilar som är yngre än 1:a januari 1993 så M50b25 är ju ok.
Problemet är effekten, du får max ha 20% effektökning (192 - 143) / 143 = 34% ungefär.
Däremot om man kollar på sfro som hjälper till med regbesiktning för ombyggda fordon så gäller att:
Alternativt kan max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK

kanske skall ringa SFRO och höra vad de säger om saken.
Har svårt att tro att du skulle kunna bevisa att det är som en 325 innan du byter då de skriver följande:
Om ingen uppgift finns från tillverkaren kan effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!

Denna info kanske hjälper lite.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.