AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
38.517

Koenigsegg köper Saab!?

Sida 4 av 4
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Det var väl så jag misstänkte att det skulle bli. En man, vars bolag aldrig gått med vinst och en norsk strandraggare har inte det kapitalet som krävs för att få SAAB på fötter.

Hade affären blivit av så hade det kanke gått 2-3 år och sedan hade bolaget försatts i konkurs alt. sålts till Asien.

MVH Christofer
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Klokt av K-segg att dra sig ur,kan inte GM få SAAB på fötter klarar inte denna "nisch" tillverkare det heller så då får vi i alla fall kanske fortsätta se CCXR och allt vad de heter spöa Ferraris i fortsättningen,vore trist om K-segg ochså gick i graven på grund av SAAB.

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
crille > haha :)
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Jaha, lite tråkigt tycker jag nog det är att k-egg drar sig ur. Det verkar som det gått lite troll i affären som jag varnade för ovan.

Dagarna tickade på och inte mycket hände, så jag förstår k-eggs beslut. Det är nog irriterande att behöva sitta och rulla tummarna medans jättekvarnarna mal på långsamt långsamt... Är nog betydligt kortare/snabbare beslutsvägar som de är vana vid kan jag tänka.

Aja, undrar hur många dagar vi behöver vänta på konkursbeskedet nu då?
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
En sådan här process är naturligtvis inget man löser över en natt, trodde någon det? Bara ett svepskäl för att de Asiatiska finansiärerna inte ville ha med hobbymekarna Christian och Bård i affären.

MVH Christofer
Det är ju för helvete GM:s fel, dem borde skjutas hela bunten som sitter i toppen.
Sätt in friskt ungt blod, så jävlar kommer nog bilar börjar sälja igen.
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Så enkelt är det inte. SAAB måste till att börja med ta fram en mindre modell som säljer i Europa. Istället tar de fram en nästan groteskt stor 9-5, vem skall köpa den? Detsamma gäller Volvo. Det går liksom inte att anpassa modellutbudet efter vad som efterfrågas i Sverige, det är bara här vi kör onödigt stora bilar.
Både Saab och Volvo behöver en småbil som efterfrågas söderut. Det finns det tyvärr inte kapital till att utveckla nu, utan det skulle man tänkt på för många år sedan.

Det bästa för SAAB:s överlevnad i Sverige vore troligtvis att Volkswagenkoncernen tog över. Men varför skulle de vilja det?

MVH Christofer
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Oavsett vilken typ av bilar som Saab/Volvo ska tillverka i framtiden gäller att de måste bli några av de "bästa" inom något segment. Vi kan (uppenbarligen) inte konkurera med pris mot asiatiska biltillverkare. Förr hade Volvo och i viss mån Saab också vissa mervärden som gjorde att folk var villiga att betala premium för dem. Volvo hade sin outstanding säkerhet mm. Nu är bägge bara "lagom" bra på allt.

Vi måste lära oss att se att lagom bra inte är bra nog, vi måste bli bäst ifall vi vill bygga bilar här i framtiden också. Detsamma gäller stora delar av svensk basindustri också.

Vissa gillar ju inte K-egg mfl visionärer, men jag tror vi kommer att behöver sådana pådrivare som vågar försöka vara bäst på något. Kanske nu mer än någonsin tidigare i vår industriella historia.
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Håller med om att SAAB och Volvo helt enkelt inte kan kokurrera.

Det är absolut inte fel med att ha visioner, men de måste vara realistiska. Kan inte en av världens största bilkoncerner få ordning på SAAB så kan inte K-egg heller.

MVH Christofer
Tyvärr så blev det som jag trodde, Koenigsegg kunde inte leverera.
Så nu lär företaget gå i graven, blir en spännande väntan på tisdagens styrelsemöte. Intressant om det som Expressen skriver om nya 9-5 stämmer att den har mängder av fel. Som tidigare påpekats, 9-5 blev på tok för stor nu är det mindre bilar som gäller.

Regeringen tycker iaf att saab är ett ekonomiskt sunt företag...

Länk
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Här kommer ytterligare en superbilsproducent som är interesserad av Saab
Länk
Vilken ful bil.
saab får en månad på sig att hitta ny ägare.. verkligen synd om saab läggs ner.. känns ju som om det finns så mycket potential och kunskap i företaget
er
46
erke
330i -03
crille82 "Kan inte en av världens största bilkoncerner få ordning på SAAB så kan inte K-egg heller."
Du tror inte det kan vara så att GM har mjölkat SAAB.
SAAB har fått betala dyrt för all GM-delar.
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Har svårt att tänka mig att tanken var att gå åtskilliga miljarder back...

MVH Christofer
er
46
erke
330i -03
Så du vet att GM gått åtskilliga miljarder back på SAAB?

SAAB har tvingats använda GM-delar som dem har betala dyrt för.
T.ex enligt flera SAAB anställda så kostade en motor från Södertälje 16 000:-
Nu kostar de 60 000:- från Tyskland.
Vinsten av försäljningen av SAAB i USA tillfaller inte SAAB utan GM USA.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
erke, varför tror du GM väljer att lägga ner SAAB om ingen vill köpa företaget?
er
46
erke
330i -03
Problemet att hitta en köpare är väl att GM även i framtiden ska tjäna
pengar på SAAB. SAAB är ingen SAAB längre utan mer en Opel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.