AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
38.513

Koenigsegg köper Saab!?

Sida 3 av 4
Jaha då blir affären mellan Koenigsegg och Saab klar idag.
Skall bli intressant att se vad det blr av det. Jag är ingen Saab-fan
men visst hoppas jag att Koenigsegg får ordning på Saab.
Skulle vara synd att låta Saab gå i graven.
Första jobbet blir väl att vända -resultat till + och det kommer att kräva stora insatser och bantningar. Bilarna kommer nog inte att genomgå några stora förändringar.
På lite längre sikt kan vi kanske få se lite sportigare och kanske intressantare Saab-bilar.

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Länk
Verkar vara en confirmed kill på den
Grattis Saab!

Jag hoppas på ett långsiktig ägande för Trollhättans skull.

BMW CS #1812

När man kikat runt lite verkar det som att ingen är
riktigt säker på GMs roll i det hela, kanske är en
liten smygfinansiär?

K-egg ska ha deklarerat att "group"-en inte har
något att göra med bilmärket med samma namn
men lite vill i alla fall jag fantisera om en Länk ...

Computers are useless. They can only give you answers.
Nog för att man är lite skeptisk, men det är iaf kul med svensk/norska ägare.
Förlusterna borde ju minska när nya 9-5, 9-4X och nästa 9-3 har lanserats.

Har k-eggkonsortiet verkligen de miljarder som krävs för att affären ska bli av?

Jag kan inte fatta att nästan alla gör vågen åt den här eventuella affären.
Christian von K och Bård Eker har inga miljarder och de andra två som har figurerat vet man inte mycket om. Att en av dom är rik är det sagt men ingen tycks veta hur rik och kommer han att gå in som finansiär, ingen vet.
På den andra nissen så verkar det inte ens finnas ett foto att få tag på.
Det känns ju trovärdigt.......finns han överhuvudtaget?

Enligt vissa artiklar i media så har GM avsiktligt valt den svagaste köparen för att öka risken att SAAB går i konkurs.

Nej det luktar lurendrejeri av det som hittills har presenterats. Men hoppas att jag har fel för jag vill att SAAB ska överleva som bilfabrik.

______
Släpp koldioxiden fri
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Jaha, då verkar det som om parterna är överens till slut. Spontant känns det som K-egg har förhandlat fram en bra deal där man skär bort Saab helt från GM-sfären. Skönt att slippa vara beroende av deras skit.

Får vi se om finansieringen löser sig inom den närmsta månaden, hoppas det så att det inte går troll i affären.
Regeringen kan väl köpa lite billiga poäng genom att
skjuta till de miljärder som saknas men nog osar det
katt om den här affären.

Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Varför skulle regeringen slänga pengar på nåt som inte ens de mest vågade riskkapitalisterna vågar satsa på eftersom det är för stor risk?

Jag hoppas verkligen att de inte lägger några pengar på det förutom de statliga garantierna för lånen som de kan få om de har en hållbar affärsplan.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Jag tycker det är skoj...har en 9-5 som jag tänker sätta Koenigsegg-dekaler på...*asg*

Frasse
Som sagt, billiga politiska poäng inför nästa val.
Röda laget skriker för full hals men de hade nog
inte heller tagit denna heta potatis om det var
deras regering, den stora massan kommer att
minnas regeringen som svek Trollhättan.

Som Henke skrev så är jag av samma åsikt,
de tog det svagaste alternativet.

Visst är det tråkigt men om kapitalisterna ska
driva företag ska det vara med kapitalets lagar.
Staten ska INTE vara del av detta.

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Om man betänker att SAAB inte gjort nån vinst på bra många år så måste det ju betyda att det inte är tillräckligt många som vill köpa deras produkt?

Varför ska man rädda just SAAB av alla bilmärken som finns? Om man tittar lite bakåt i tiden så är det ju en himla massa märken, tyska,franska/Amerikanska som inte längre finns kvar. De hade väl samma förutsättningar de kan man tänka, dvs de sålde inte tillräckligt med bilar. Sålunda förlust och till slut inga pengar = nedläggning eller konkurs eller kalla det vad man vill. Och då var det ingen som kom och krävde staten på pengar, vad jag vet då alltså.

Jämför man med vilken annan industri som helst som tillverkar och säljer en produkt, som inte får tillräckligt många köpare så antingen ändrar man produkten eller slutar med den. Det finns ju inget självändamål med att tillverka en produkt som sen bara står på hyllan, eller i SAABs fall en stor parkering nånstans. Är det någon som har en aning om hur många ihopskruvade SAAB det måste finnas nånstans?

Det är självklart synd om dom försvann sett ur de som jobbar på SAAB eller levererar till SAABs perspektiv, för vem vill bli utan jobb i dagsläget? Men återigen, vill ingen köpa det som skruvas ihop måste det ju till slut bli ett stopp.

Att staten, dvs vi skattebetalare, skulle skicka in pengar verkar i mina ögon inte som en klok investering. Å andra sidan skulle vi behöva betala arbetslöshetsersättning till de som blev utan jobb. Kanske är det i slutändan ett 0-summespel, det vet jag inget om.

Men ändå, vill ingen (jo då några bilar säljer dom allt men uppenbart inte tillräckligt många, 2 år med vinst de senaste 20) köpa det jag tillverkar så är det ju till slut bara att inse att min produkt inte är bra. SAAB är säkert bra bilar men problemet är ju att inte tillräckligt många anser det.

Jag tycker nog ändå att det bästa vore om det tog slut här och nu.

Niklas

Fransosen
Det känns som om det är bättre att staten satsar alla de pengarna på de som blir arbetslösa om SAAB lägger ner. Det är betydligt mer osäkert att satsa pengarna på ett företag som de flesta av de senaste 20 gått med förslust.
Men som jag sagt innan är det ändå tråkigt om SAAB går i graven.

He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
På tal om bilföretag som har gått i graven... Är det någon här som saknar MG/Rover?! Det var inte så många år sedan de gick i putten. Samma sak där, de skruvade ihop bilar som inte var moderna, och tilltalade således inte den stora massan. Det fanns säkert en hel del britter som köpte deras bilar, men även de är inte helt blinda för utvecklingens framsteg.

De är väldigt patriotiska när det ska köpas bil, så det finns nog en anledning varför många bilfabrikanter har egna fabriker i just Storbritannien. Den typiske engelska bilköparen värnar om de inhemska jobben, och väljer kanske inte en Austin Amrtin varje gång, utan kanske en Nissan eller liknande som har fabriker som sysselsätter brittiska medborgare.

Detta är kanske något att fundera över för Sveriges del, även om Saab kanske går omkull så kanske arbetstillfällena kan tas tillvara på genom att locka andra mer "populära" biltillverkare med attraktiv arbetskraft och kunskap?!

Personligen så ser jag fram emot alla Saabs nya modeller som står på kanten till att lanseras, nya 9-5 ser trevlig ut (inte så svårt att överglänsa den gamla modellen), 9-4X tror jag kan bli en populär modell och en stark motståndare till t.ex Volvo XC60, Audi Q5 och BMW X3.

Only time will tell if they succeed!

Mvh/ Niclas
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Hela grejen är ju inte att koenigsegg är intresserade av Saab som de är nu. De tror att de kan vända skutan på rätt håll däremot på några års sikt. Ett klassiskt turn-around case. Jag tror de ser hela Saabs nya lineup som finns i pipen som något som bara ska hålla dem flytande tills de får ut modeller på marknaden om några år där de själva fått vara med och bestämma saker och ting.

För min del önskar jag dem all lycka, gud vet att de behöver det. Men om överhuvud någon ska kunna vända skeppet så är det nog koenigsegg.
Däremot tycker jag de får hitta det saknade kapitalet själva. Det finns garanterat privata intressen som är villiga att ta risk bara uppsidan ser stor nog ut sikt.
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
blir nog konkurs tror jag...

Verkar som att blaikarn får rätt... :(
läste nyss att koenigsegg drar sig ur affären.. tror ni GM kan behålla saab eller blir det konkurs?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
så mycket var den "passionen för Saab" värt för k-egg..trist
Ro
41
Rocky
X3 3.0d G01
i3s
GM har och förlorar massor "as we speak", skulle tro att det blir kk tyvärr.
Koenigsegg fick ju en boost vad det gäller publicitet iaf. Så helt bortkastat var det nog inte för dem åtminstone. Man kan ju inte sluta undra varför de gav sig in i detta överhuvudtaget, känns inte riktigt som massproduktion är deras "business" riktigt.

Mr. Burns: "Use an open-faced club! A sand wedge!"
Homer: "Mmmmm... open-faced club sandwich."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.