|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Länk Har läst och hört rykten om detta de senaste dagarna/veckan. Nu verkar det som det blir sanning?! Ska väl inte tro på allt som står i aftonbladet nu för tiden, men ändå... Vad tror ni blir resultatet för Saab's del om Koenigsegg blir ägare? Själv tror jag det kan bli riktigt lyckat. Känns som företaget kan behöva fler passionerade bilälskare i ledningen. Särskilt om de nu åtskiljs helt från GM-sfären. | |
| Så mycket bättre =) | |
| Låter spännande, men om uppgifterna stämmer tolkar jag det som ett tecken på hur ointressant SAAB är för t.ex. en seriösa kinesisk biltillverkare. Koenigsegg har en minst sagt problemfylld historia och att man tillsammans med norska investerare plötsligt skulle ha kapacitet att ta över SAAB är antagligen osannolikt. Men man får hoppas att jag har fel. | |
Conan999 |
Är riktigt spännande och kul att se vad det kan bli av det hela Conan999 |
|
Skall vi tippa nya 9-5 som M5 dödare med Koenigsegg. Nog skämtat SAAB kan aldrig överleva utan en storbiltillverkare i bakgrunden det kostar upp mot 10-15miljarder att ta fram en ny bilmodell . Saab måste dela bottenplattan och motorer med en annan biltillverkare |
|
| Det är nog snarare att GM inte kan acceptera att SAAB och därigenom en massa GM-teknologi hamnar i händerna på Kineser | |
| skulle hellre se att t.ex fiat köper saab som det först ryktades om.. som ni nämner så måste man dela bottenplatta med annat märke för att få ekonom att gå ihop.. skulle va ganska intressant om saab och volvo gick ihop :D båda märkena har ju satsat mkt på säkerhet så det skulle nog bli riktigt bra bilar från dem :D | |
|
Frågan är ju vilken inriktning Saab i framtiden kommer att sikta på. Ska de fortsätta att försöka bli en riktig dussin-bil tillverkare som alla andra, eller ska de ta en egen väg? Jag hoppas de kommer att satsa på snäppet smalare modeller än volvo, lastar dem fulla med ny udda teknik (Vilket Saab alltid varit rätt duktiga på iofs. Gillar själv black panel eller vad det hette, kungligt vid mörkerkörning) höjer priset till någonstans vad runt en motsvarande BMW kostar och nöjer sig med att sälja färre bilar här i Sverige, men satsar på att vinna nya kunder utomlands istället. Miljöteknik kommer bli viktigt de närmsta åren för Saab, de har ju trots allt lite av ett varumärke på den fronten med sina biopower modeller. Hoppas slutligen att det händer lite kul med Saab nu. Får man önska sig en bakhjulsdriven Aero herr von Koenigsegg? :) |
|
|
Nää, tur att det inte blev Fiat. Jag tror de bara hade tagit varumärket vid köpet och lagt ner tillverkningen helt i Sverige inom något år. Men det får vi aldrig veta! |
|
|
Norrmännen bakom koenigsegg har för avsikt att se till att en massa norska underleverantörer får kontrakt med SAAB på att bygga delar Trollhättan ligger bra till för leveranser med lastbil från de stora företagen i Norge bl.a Som Christian sa i tidningen: Nya SAAB 9-5 kan bli riktigt bra med några nya "små" tillägg från oss ! Låter intressant Vem vet. Kanske koenigsegg kan få till en bra säljkanal via SAAB-handlarna också Problemet är väl mest hur man hanterar samarbetet med nya Opel-ägaren eftersom man har massa gemensamt med Opel i form av bottenplattor, motorer och andra delar Eftersom Fiat inte fick Opel är knappast Fiat intresserad av SAAB längre för hela deras upplägg faller ju. Och dom har ju dessutom precis fått godkänt på köpet av Chrysler. ytterligare ett lågvattenmärke i kvalitetsligan. Passar bra ihop med Fiat. En blind leder en blind. |
|
|
Om nu dom köper så tror jag det kan vara bra för Saab, förutsatt att Koenigsegg väljer rätt målgrupp/produktstrategi för "nya tidens Saab" Det skulle bli grymt svårt för Saab att försöka slå sig in i premium-segmentet rakt av på nytt. Med massproducering och allt som krävs. Finns redan för många etablerade spelare där om ni frågar mig. Audi, MB, BMW, och i viss mån Lexus samt Volvo mfl har redan ringat in detta segment där det tar så otroligt lång tid att få folk att få upp ögonen för uppstickare trots att det kanske är en bra produkt. Se bara på Lexus, kanonbilar ur kvalitetssynpunkt samt dom har funnits ganska länge. Ändå bara en prick i pereferin i det globala.. Om jag glider iväg lite mot en enstaka modell så kan jag nämna VW Pheaton också.. Totalt sågad i lyx-segmentet, trots allt, en helt ok kärra! Nej,, Saab/Koenigsegg ska i så fall satsa på sportbilar i ett lägre segment än Koenigseggs egna bilar. Bilar med Saab-lösningar/klurigheter och miljötänk i fokus. Men ändå tillräckligt exklusiva att ägare till Porsche 911, BMW M?, osv ska lockas. Med Koenigsegg i ryggen tror jag det är fullt möjligt för Saab att komma tillbaka med en spännande, säljande produkt =) |
|
|
Varför denna negativa kritik mot fiat? Äger Ferrari.Masarati,alfa,lancia fina bilar med prestanda och väghållning. Fiat uppfann common rail tekniken för diesel motorer innan ens BMW hade någon diesel motor. Saab 9000 hade ju samma botten platta som Lancia Thema,Alfa 164,Fiat Chroma. Alla amerikanska nyare bilar är dåliga.Det är därför GM och Chrylser o Ford USA är konkursmässiga. Blanda inte in Fiat som gör miljövänligabilar med högsäkerhet. Sen är det en annan sak vad Fiat hade gjort med SAAB F.d Fiat ägare |
|
| Tror det kan ge ett grymt lyft åt varumärket Saab om det hanteras rätt. | |
|
"Fiat uppfann common rail tekniken för diesel motorer innan ens BMW hade någon diesel motor." Fiat tillsammans med Magnelli tog fram den först elektroniskt styrda tillämpningen för moderna motorer 1990. Commom Rail har funnits sedan 60-talet. BMW har haft dieselmotorer sedan 80-talet (PumpDüse förvisso). "Alla amerikanska nyare bilar är dåliga.Det är därför GM och Chrylser o Ford USA är konkursmässiga" Inte heller helt sant. Det är svårt att tillverka bilar som ingen vill ha. Den amerikanska marknaden styr. Amerikanen vill ha en stor fläskig bil med stor motor. Bensinpriset är såpass billigt. |
|
|
Tror många målar upp en bild nu i huvudet på en saab xx med måsvingedörrar och över 1000 hästar. Saab kommer säkert att stånka på som vanligt i sina fabriker. Christian Von Koenigsegg äger inte hela Koenigsegg själv utan ca 20 % av firman han äger inte en en av bilarna. Den största ägare är den norske entreprenören Bård Eker som också äger en massa annat. k-egg är förståss en fasad ett varumärke som används när han med norska investerare köper saab, mycket för att få in norska firmor som underleverantörer i verksamheten. En Pungspark för sverige......och vår sargade ekonomi. Frågan är hur Koeningsegg /bård eker och dess investerare tänk rädda saab och hur, när gm ej lyckats, saab dog för 18 år sedan, det blir nog mer konstjord andning. |
|
|
Tror dock att norsk/svenska ägare bryr sig mer om SAAB:s framtid och jobben i Trollhättan än en italiensk eller amerikansk ägare Och Fiat skulle knappast tillföra varumärket SAAB något positivt i dagsläget Särskilt inte i Sverige där Fiat är en av de bilmärkena på hela svenska marknaden som har lägst status |
|
|
Tror Fiat eller någon annan större biltillverkare hade varit betydligt bättre för SAAB. Det Koenigsegg pysslar med och har erfarenhet av har väldigt lite gemensamt med en bilföretag som sysslar med serietillverkning. Vore mer naturligt att K-egg köpte en båt- eller hobbyflygplanstillverkare. K-egg går fortfarande inte med vinst så där har de kanske nåt gemensamt med SAAB. Norska underlevernatörer? Skulle detta vara lösningen för SAAB??? Finns en Norsk biltillverkare idag som använder arbetskraft från låglönelandet... sverige! |
|
|
Citerar Aftonbladet , ´´ General Motors har sållat fram en köpare som går att mjölka pengar ur. Men är det för Saabs bästa? Knappast. Tvärtom kan det bli förödande för Saab, för Trollhättan och för svensk bilindustri. Om Koenigsegg och Bård Eker dessutom tänker börja styra och ställa med Saab själva, som de sagt i olika intervjuer, kan slutet för den lilla biltillverkaren i Trollhättan komma fortare än kvickt.´´ |
|
|
Jag tror inte Koenigsegg är totalt ovetande om att det är skillnad på att sälja ett 10 tal supersportbilar om året mot att sälja betydligt fler svensson bilar. Dessutom har Koenigsegg flera starka finansiärer i ryggen och hur kan det bli sämre än förut??? Saab har gått med förlust de senaste ca 10 åren. Saab blir ju kvar i Sverige då och det är ett +. Minuset blir att Saab måste bantas kraftigt för att dom skall få igång lönsamheten så det kommer med all säkerhet i alla fall initialt att friställas ganska många och kanske en del fabriker stängs ner. |
|
|
Precis, saken är ju den att man inte kan köra på som innan längre och tro att allt ska ordna sig. Många tillverkare i bilbranchen behöver fler riktiga visionärer och pådrivare för att komma ur diket man hamnat i pga sin egen ovilja att förändras de senaste 10-20 åren. Därför borde personer som Koenigsegg mfl. vara rätt medicin. Adapt or die är det som gäller för Saab nu, jag tror fortfarande att inte många har förstått det. Tacka fan för att Koenigsegg och Eker vill och behöver skyffla om i företaget. Återstår att se om affären går i hamn, och därefter om det går att vända på skutan på ett par års sikt. |
|
|
Jag tror Saab får göra sig beredda på en rejäl reformation för att få verksamheten lönsam igen. Koenigsegg verkar ha konkurrens i köptankarna av Ira Rennert/Renco Group och Fiat. Jag väntar med spänning på besked från GM och regeringen :-) BMW CS #1812 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.