|
|
|
|---|---|
|
Hittade en rolig video på Youtube om Design & Plastic i Hässleholm som byggde om Porschebilar på 80-talet. Det är ett inslag från Trafikmagasinet om så kallad förädling av bilar. Dålig smak, kanske? Men mycket nostalgi som även jag som är född på andra halvan av 80-talet uppskattar. Tycker du att bilarna är hemska? Jämför då en ombyggd Porsche DP med hur en genomsnittlig bil såg ut (slutet av filmen) och då kan i alla fall jag förstå att folk ville köpa bilarna. Anläggningen där bilarna byggdes om ser riktigt risig ut (gammal lada), men det gick bra och senare lät ägaren Josef Zirkelbach bygga en ny anläggning. Företaget såldes innan glada 80-talet var slut och Zirkelbach blev BMW-handlare i Kristianstad. Förresten är Zirkelbach inte ett perfekt namn för en handlare. AutoPartner, Förenade Bil etc. låter inget vidare i jämförelse. Länk | |
|
Hysteriskt fula ombyggnader, hysteriskt snyggt namn på en Niederlassung! :) Sechs macht Spass! Mina bilar: Länk |
|
|
Här var det svårt att inte bli nostalgisk...Gjorde lumpen i Hässleholm 88-89 och det var inte ovanligt att vi på kvällarna körde förbi Zirkelbachs anläggning som då var tjusigare än den på filmen. Den hade stora fönster och innanför stod det alltig ett gäng ombyggda bilar. Man såg ganska ofta någon DP-Porsche rullandes inne i stan. Inga vackra bilar men det är mycket 80-tal i dom...;) ___ //Ulf |
|
|
Detta är så underbart 80-tal. 911:or med 935-front. Vem kommer inte ihåg Koenig-Specials som breddade Ferrari,Mercedes,BMW m.m. till det underbart groteska. Har svårt för att fatta att man tyckte detta var häftigt för 20 år sedan. Lite annan Zirkelback-kuriosa. Kungens f.d. M5 E28 stod ett tag på Zirklbachs BMW-anläggning nångång på 90-talet. |
|
|
Tja, inte vet jag om det blivit så mycket bättre... Länk Jag vill tro att med alla mer eller mindre lyckade 80-tals byggnationer har format mitt bil-ideal som jag har idag och det är väl "less is more" och original. Visst var dom sjukt häftiga på 80-talet men som jag förstått så bygger Ruf sina turbobilar utan breddning för högre toppfart, det är lite coolare i min värld. Computers are useless. They can only give you answers. |
|
|
Svårt att förstå idag att dp Porsche stog högst upp på önskelistan. Pain is temporary - Pride is forever |
|
|
Hoppet lever! (Mar)drömmen kan bli sann! 911:a med DP-kit till salu! Länk |
|
|
Jag tillhör ju de som älskar 80-tals-förädling av lyxbilar över allt annat och till och med har en värsting i garaget. Här har ni ännu ballare exempel än Zirkelbach-Porscharna: Länk Josef byggde även fyrtiotalet riktigt coola Mercor back in the days, han var faktiskt auktoriserad av dåtida AMG (innan Mercedes ägde dem). MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Fantastisk länk Victor! Jag har faktiskt kvar en Clarion 80 C som jag köpte av en kompis-syrras-kille (!) och jag minns det som igår när JAH (tror jag) som sålde BMW i Falun på den tiden tog 1200:- för att koppla in den i E28an, ha ha ha. Strålande tider. Computers are useless. They can only give you answers. |
|
|
Yiihaaa: Länk -------------------------------- //Lövet |
|
|
kaptenlöjtnant, 1200:-, underbart! :) Det är faktiskt en mycket god vän till mig som ligger bakom hemsidan och som fått in mig på det galna 80-talets bilar. Håller med om att den är super! Jag har faktiskt också en Clarion G80 liggande, hela uppsättningen i nyskick, vet bara inte vad jag skall göra med den... För mer hysteriskt 80-tal på hög nivå, se gärna: Länk (Missa inte filmerna som är hysteriskt kul) MVH Victor |
|
|
andreas, Den postbilsgula Gemballa 635an gick (som olyckligt nog många andra bilar) till Uday Hussein i Irak. Har en bild på den någonstans där den står helt sönderplockad på ett fält kring 2005... 80-talets baksmälla hann ikapp även den. De flesta av dessa extrema bilar blev väldigt billiga i början av 90-talet, då samtiden tyckte att de såg förjävliga ut - vilket resulterade i att de hamnade i fel händer och förföll. Det finns dock en hel del kvar - inlåsta i garage i Arabvärlden, Japan etc... MVH |
|
|
Trevlig länk E38B12, värst vad många feta Mercedesmodeller från 80-talet det finns. Själv gillar jag givetvis G-klassen och S-klassen W140 och äldre, riktigt coola med mörkt tonade rutor och diplomatpaket (flagghållare m.m.). Förutom arabländerna har trenden med kitschiga bilar levt kvar i Japan och det är givetvis kul. Japanska Bosozokus (inga premiumbilar direkt, men rejäla body kit och utblås): Länk Hartge har lyckats med att få till en unik BMW X5, observera särskilt den läckra inredningen. Hartge Hunter: Länk |
|
|
935 street Porscharna ärvde utsendet från grupp 5 kärrorna...och i mina ögon ett ganska helrätt utsende ;) Och vem ville inte ha en gatkopia på en så framgångsrik race bil som Porsche 935 var /är ?? Själv skulle jag inte tacka nej till en äkta Kremer 935 K2 street eller en Kremer G5 street Här är lite mer info om dp bilarna Länk |
|
|
Detta är ju varken DP eller Strosek Länk men kompletterar väl mitt åttiotal med lite amerikansk humor. Länk Computers are useless. They can only give you answers. |
|
|
Den röda 928:an var vel en Strosek? En annan favorit var ju ABC Exclusive,som även dom gjorde en tokbred 635:a. Har för mig att det fanns nåt reportage i Bilsport när det begav sig. Sen gjorde ju Koenig Specials en E32:a som också var mycket bred. Har lite roliga broschyrer nånstans i samlingen. Ska leta reda på dom,och se om jag kan få lagt in några bilder. |
|
|
E32 by Koenig: Länk |
|
|
Jo, 928n var en Strosek. Den vita var ju helt ok, men jag skulle få sova i garaget med den breddningen...=P (altenativt åla sig över taket.) Med lite japanska orgelpipor så...galet. Computers are useless. They can only give you answers. |
|
|
Snygg E32. De skulle tillverkats så i originalutförande. BMW CS #1812 |
|
| Tragiskt slut Länk | |
|
tyckte faktiskt den gråa i slutet var rätt fet! dock fula popup. 16 ventiler är 8 för lite. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.