|
|
|
|---|---|
|
Tänkte kolla om det är någon som åkt på att byta sin turbo på en E39 530d. Min har på senaste månaderna börjat vissla väldigt mycket. Började förståss med att söka efter någon läcka men har inte hittat något. För en vecka sen hade jag inte den på BMW för en förbesiktning och bad dem då även lyssna på turbon samt kolla efter något läckage. Domen blev att turbo troligen börjar vara kass och behöver bytas. En följdfråga är då givetvis vad och om det finns för risk att turbon på något sätt skickar in spån eller skräp i motorn vid ett totalhaveri. Någon som känner igen symtomen med visslande turbo? Flexröret är nybytt för 2000mil sen (fick det bytt på blocketgarantin när jag köpte bilen). | |
|
Generellt kan man säga att turbon blir utsliten till slut, hur långt har din bil gått? Kanske har nåt samband med din förhöjda förbrukning?: Länk Mvh |
|
|
Den kan gå många tusen mil fast den visslar. En turbo är ju en fläkt som ibland snurrar över 200 000 rpm. Så det är ganska naturligt att det då hörs ett vinande ljud. Kolla om det finns olja i slangen till insuget eller i intercoolern eller i avgassystemet. Det är ett tecken på begynnande haveri. Som tidigare har frågats, hur långt har bilen gått? |
|
|
Bilen har rullat 24000mil. Det är väl bara att gasa tills det rasar som gäller antar jag =) Enda åtgärden är ju att byta turbo men lite vissel kan jag leva med. Det visslar bara när turbo laddar mycekt, alltså vid gaspådrag. Man hör inget vid körning i konstant hastighet. |
|
|
Min turbo gick vid 9000mil tror hjulet skrapade i huset det rasslade i den |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.