|
|
|
|---|---|
|
Någon gång ska ju vara den första brukar man ju säga, så jag fick för mig att själv prova på att byta torkfiltret samt kondensorn på mitt AC-system. Vad jag undrar är om man bör vakuumsuga systemet AC-systemet innan man börjar på att byta prylarna? Just nu så har en kylgubbe fyllt systemet med ett spårmedel för det ska vara lättare att hitta eventuella läckor. Någon kylargas finns inte i systemet just nu. Min andra fråga är om det är ett absolut måste att vakuumsuga systemet för att kunna fylla på ny gas + olja? // Jögge | |
| Va jag vet måste du det om det är tomt annars så skall det gå att bara fylla på | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ja du måste vakuumsuga systemet innan du fyller det med ny gas, vad man kör då är att "koka" bort ev fukt i systemet och vakummet gör att "vatten" kokar bort vid rumstemperatur. Dvs om det varit öppnat så syre har kommit in. Innan du börjar byta prylar så behöver du inte vakumsuga systemet, har du dessutom klart för dig vad som läcker så är det väl bara att släppa ut provgasen som är i.Och börja jobba. Notera att det är lämpligt att byta torkfiltret direkt i samband med fyllning av systemet, det tål väldigt lite syre innan det "förstörs" och funktionen försämras. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ahaa... Så torkfiltret är så känsligt alltså. Då förstår jag varför alla öppningar på det nya torkfiltret är så väl förseglat. Så det är vakuumsugning som gäller alltså innan jag fyller på ny gas. Frågan är om det går att hitta ett billigare alternativ än detta: Länk // Jögge |
|
|
Systemet ska vara tomt eftersom luft innehåller fukt och när man kyler ner luft fälls fukten ut som vatten vilken sedan fryser i systemet och då funkar det dåligt... En viss mängd fukt kan ju torkfiltret suga upp men hur mycket är nog okänt för de flesta. //Magnus |
|
|
Där ser man. Man lär sig alltid något nytt så länge man lever... Torfiltret var konstaterat sönderrostat, men min kondensor såg ut att hålla trycket, enligt kylgubben som fyllde systemet med spårmedel. Jag har valt att ta och byta kondensorn oxå i och med att den hade förlorat många flänsar och såg ut som en hängmatta framifrån... Det var lätt att konstatera att torkfiltret var sönderrostat, men när kylgubben ville visa att även ett rör läckte så var detektorn tyst. Han hade dessutom mätt läckaget alldeles vid ett koppling, vilket får mig att hoppas på att det bara är kopplingen (till torkfiltret) som läcker. // Jögge |
|
|
Det är märkjligt att det skall vara så dyrt och "komplicerat" underhålla ett AC_system i Sverige! I USA är det en billig rutinåtgärd. Där kan man också göra det själv med billiga "kit". Det fungerar alldeles utmrärkt! Men i Sverige blir vi lurade att betala minst 5000 kronor för det som borde vara en "enkel rutin service" på ett AC-system. Jag tycker synd om det svenska folket ... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.