AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.221

Vibrationer som kommer och går

Ja
57
James007
325i Touring -06
Kärt ämne vibbar och E39...men jag har ett riktigt lurigt läge med min bil. Bilen har i min ägo varit helt vibb-fri, vilket jag förstått är relativt ovanligt på e39.

MEN

För en månad sedan bytte jag en länkarm i framvagnen. Efter byte har jag märkt att hjulinställningen kanske fått sig en törn (ratten är typ 1 cm snedställd), men inga vibbar. Efter 90 mil på E4:an nu i helgen har följande hänt. Snedställningen på ratten är helt borta (kanske länkarmen har "slitits in" lite bättre) och samtidigt vibbar bilen mellan 80-90 km/h. I morse startar jag bilen och den vibbar i princip i varenda hastighet. Lämnar barnen på dagis och startar upp kärran igen. Då vibbar den ingenting. Inte i någon hastighet. Sjukt skumt. Vad händer egentligen?

Som tillägg. De vibbar jag haft har känts i ratten och inte i sätet, vilket åtminstone borde indikera framvagnen. Dessutom känner jag inget speciellt vid inbromsningar, vilket borde utesluta teorin om slagna skivor. Vad tror ni? Är det en hjulinställning jag är i behov av?
Har däcken blivit snedslitna?

Just att det hela lika plötsligt börja vibrera och sedan helt magiskt verkar försvinna förbryllar mig.

Hjälp och input tack! =)

/Jimmy
Hej. Dina däck har försökt kompensera för felet i Din framvagn ock därav vibrationerna Du känner.
Dessa "vibbar" är olika beroende på kalla respektive varma däck ock likaså väderleken, regn eller solsken, kallt eller varmt.
Du bör kontrollera Din framvagn innan Dina däck är helt slut.
Känn med handen på däcken genom att låta handen stryka först mot rull-riktningen ock sedan med rullriktningen.
Troligtvis kommer Du känna att mot rullriktningen känns det slätt medans med rullriktningen så hugger det eller känns strävt ock ojämnt.
Likaså om mönstret är mer eller mindre slitet mellan in ock utsidan av däcket.
Byter du länkarm så förändrar i stort alla hjulvinklarna på detta hjul samt att det sk Toe-in värdet oxå påverkar den andra sidan hjul ock det är detta du ser på ratten som står snett.
Ja
57
James007
325i Touring -06
Okej, tack så otroligt mycket för feedback.

Tror du att det räcker om jag gör en hjulinställning på framvagnen eller krävs mer insatser?

//Jimmy
Lika bra att Du tar en sk 4hjuls inställning.
Blir inte så mycket dyrare än bara kontroll av framhjulen.
Priset landar runt 1500 kr för en komplett kontroll av hjulinställningarna.
Hoppas detta löser Dina problem med vibbarna :)
Bromsskivorna kan vara en orsak med när trycket av felaktiga hjulvinklar pressar skivorna mot klossarna,så att inställningarna är korrekta löser en massa problem liknande Du har i bilen just nu.
Samtidigt sparar Du på däcken samt får en bil som rullar lite lättare med minskad förbrukning som följd :)
Lycka Till..
Precis som Alex84 skriver är det lika bra att slå till på en 4-hjulsinställning. Inte bara att vibbarna försvinner, inkorrekta hjulvinklar gör att bilen blir instabil i fart. Så kanske tom kommer märka att bilen går lugnare och stadigare på motorvägen. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.