|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har en fråga gällande service intervaller på E9X. Hade min inne hos BMW för service igår, tändstiften byttes. När jag sen ser serviceboken så stod det nej efter motoroljebyte. Frågade verkmästaren som sa att oljan inte byts vid varje service utan enbart när bilen kallar på det. Låter konstigt tycker jag. Stämmer verkligen detta? | |
|
Ja, det stämmer. |
|
Bayer_Aleks |
Bilen har serviceintervaller för olika delar av bilen och det betyder att man inte byter olja precis vid varje gång bilen åker in för service. Vad gäller tex Audi, VW, Volvo mfl för att nämna några så åker man och servar allt på en gång inkl olja, filtrar osv, vid varje service tillfälle medan BMW "delar upp" servicebitarna. |
Bayer_Aleks |
...glömde tillägga att du själv kan bläddra i menyn och kolla vilka delar som åker in på service vid ett o samma tillfälle. |
| Bayer_Aleks, hur gör man det? Med tändning på och bilen stilla? | |
| Tändning på eller bilen igång men stillastående. Använd sen blädderfunktionen på blinkersspaken till att ta dig fram till SERVICE INFO, sen trycker du på BC knappen för att komma in. Därifrån kan du bläddra igenom alla servicepunkter med blädderfunktionen igen. | |
| På E36 och E46 serviceintervallen för oljan var 20000Km, på E90 är 13000Km. Eller? | |
| Frågan är hur långt det är kvar tills oljan skall bytas? Är det inte allför långt kvar kan man tycka att oljan skulle ha bytts ut i samband med annan service. | |
| Gränsen går vid 200 mil, är det mer än 200 mil kvar så får kunden stå för det själv och detta gäller då under fri service perioden. För övrigt så visst kan man få bytt saker när man själv vill men verkstäderna går efter när bilen varnar för div. saker. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.