AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.556

Är Teknikens Världs motorjournalister >100 år i snitt?

Sida 1 av 2
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Läste just ett test i #9 år 2007 där dom jmf. BMW325i, Audi A4 och en Merca. Hela testen andas "välj minsta fälgen", "minsta motorn räcker", "förstår inte att folk betalar för sollucka när man har luftkonditionering", "betala inte för sportchassie".
Allt ska vara billigt, fart och acc. är oväsentligt. Mjukt och stort ska det vara.
Himla pensionärstidning! Köp en rullator istället då.
Ursäkta alla pensionärer som gillar att KÖRA BIL, inte åka.
Det är alltid samma tråk-ton i den tidningen.
AMS är bättre.

Min nästa BMW:
Länk
Komforten blir ju bättre med 16" fälgar än med 18 tums, så är det bara, tänker man på miljö och bränsleförbrukning så är det ju självklart att man inte väljer en stor motor. Och man måste väl bara erkänna att med ACC blir solluckan överflödig.
Att handla bil efter deras sätt behöver inte betyda att man är pensionär utan att man prioriterar komfort och förbrukning om man kör väldigt mycket.
VAD man väljer är förstås individuellt. Att man som ung förare vill att det skall gå så fort som möjligt och att utseendet går före komfort är ju kanske inte så konstigt, men tro mig du kommer att ändra uppfattning om ett antal år och många mil bakom ryggen.

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Kan rekomendera att du köper en annan tidning så du inte får ett tok släpp
det finns en tidning för alla inriktningar så om man inte gillar det ena så köper man det inte mycket lätt i mina ögon

Ha de T

Att man skulle växa i från stora fälgar och snabba bilar hoppas jag vid ... inte
för då har man nog blivit vuxen och vad jag vet så blir killar aldrig det hoppas jag
Haha :) bra kommentar thom525 (den längst ned)

Jag har också haft snabba bilar när jag var ung.
t.ex
(Firebird Formula 400 cab.) (snabb men drack bensin som en flodhäst slukar vatten)
och för inte så längesedan en BMW 540. (ganska hyfsad besinförbrukning)

För att få in en replik på det om fälgar så kan jag nog sträcka mig till att 17" kan
vara ganska ok. Att man sen väljer en fälg som är riktigt snygg är ju bara ett plus
på bilens utseende såklart.

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Luft fjädringen i den nya bilen tar det mesta av 18 tummarna men skall man bara ha bil för att det skall vara komfort så undrar jag om man inte skulle ha 16 tum men som sagt luftfjädring sväljer det mesta

Full fart mot 50(år)

Ha de T
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det känns bra att ha köpt en 325i, då blir skillnaden i körkänsla större när M3:an kommer i höst.

Spider:Ska bli skönt att bli av med 525:an på fredag, den är alldeles för komfortabel för min del. Dessutom med 16 tum original som inte spårar ett skit;-)

Självklar är det så att som bruksbil räcker 325 motorn gott. Men har man vant sig med mycket effekt är det svårt beroendeframkallande. Har ett komplett kompressorkit i garaget som kanske åker på, vem vet. Det brukar alltid spåra ur förr eller senare. Lite offtropic dock.

Jag tycker teknikens värd har varit en bra tidning men håller med om att många biltidningar måste följa med i debatten kring mindre motorer, utsläpp mm. Men som tur finns det andra publikationer som ger en det behov man har av roligare bilar.

//Stefan
Föll för frestelsen och beställde en provprenumeration av Teknikens Värd och blev besviken, bara miljötrams ;-)
I varje tidningsnummer jag fick var det alltid något faktafel i artiklar och/eller mätningar. Antingen har man blivit mer kritisk och observant med åren eller så är tidningen sämre?
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag håller helt med trådskaparen, Teknikens Värld har varit bedrövligt dålig i säkert 7-8 år, det känns som alla erfarna motorjournalister sedan länge lämnat TV och gått till konkurrenter, vilket är tråkigt på en tidning med så långa traditioner. Numera känns TV som en ännu tråkigare kopia av Vi Bilägare, fast med mer faktafel och fler ovidkommande subjektiva bedömningar.

BMW CS #5139
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Jag menar bara att dom kan ägna sig åt att analysera och jämföra bilarna utan att ha en massa pekpinnar på vad jag som köpare INTE ska köpa.
Jag kanske tycker det är värt varje krona att ha 18" för att det är snyggt till bilen och att den styr som jag vill, att solluckan ger skönt ljus i kupen även när den är stängd osv.

Det känns som skribenten är en sån som vrider på varje krona i varje läge. All upplevelse med att köra bil är väl inte transport till minsta krona?

Min nästa BMW:
Länk
Jodå nog tycker jag med att TV har blivit tråkigare rent reportagemässigt men det värsta är nog att nästan halva tidningen består av reklam.

StefanL

325 är en säkert en riktigt trevlig bil, skulle själv kunna tänka mig en sån.

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Spider:
Jag kan hålla med om att man uppskattar komfort mer nu än för några år sedan.
Det var inte planerat att köpa en 325:a, vi hade bestämt oss för en 118d som andra bil men jag är glad att jag fick möjligheten att köpa en 3-serie i stället . Det känns som en betydligt bättre bil.

//Stefan
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Skrattar mest åt TV-programmet dock. Känns som en riktig låg-budget Top Gear wanna-be.
När det gäller tidningen så finns det vissa roliga artikklar.Specillt begagnat-relaterat. Gillde när dom köpte en halv-gammel Maserati Biturbo.
Annars är det en rätt tråkig tidning. Dock så tycker jag att Auto Motor Sport också tappat rätt mycke senaste året.Är inte alls lika rolig att läsa längre.
Av dom Svenska tidningarna sm testar nya bilar , köper jag nästan bara Automobil numera.
Sen är jag ett stort fan av Klassiker.Tycker nog att det är Sveriges trevligaste biltidning för tiden. Köper varje nummer.
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Visst är komfort skönt. Detta bilbytet väljer jag Cab och inget sportchassie, dock 18" och sportstolar. För några år sedan hade jag mycket hellre lagt pengarna på en 335i, sportchassie med klös och ös.

Fattar dock inte TVs attityd att uppmana alla att välja så basic som möjligt, typ "Välj inte Audi TS, ta en framhjulsdriven som är billigare". Han köper säkert allt han äger och har på Ullared och det får han gärna för mig men alla har inte samma smak.

Min nästa BMW:
Länk
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Teknikens Värld är som Plus för bilar, man får ta det för vad det är. Men deras tester är fortfarande de mest konsumentupplysande som finns. Man måste dock inse att det är konsumentupplysning och inte en tidning som är riktad till bilentusiaster - köp då hellre Automobil.

Av AMS, Automobil och TV tycker jag att Automobil i dagsläget är trevligast att läsa. AMS har tappat allt i stort sett. De har alltid haft värdelösa fotografer men nu känns det också som att testerna är gjorda på en kvart. När de dessutom lägger upp tester på internet bara några dagar efter att de kommit i tidningen så känns det rätt värdelöst att prenumerera längre.

Automobil har alltid varit en välskriven entusiasttidning men nu har de fått ordning på testerna också. Klart trevlig att läsa.

--------------------------------
//Lövet
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Förstår inte problemet?

Köp en annan tidning om det som står i TV inte passar!

Mats
BMW CS #5847
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
På tal om Automobil så testas BMW325i Cab mot Audi A5 Cab och V70 Cab i nuvarande nummer. Synd bara att dom jämförde BMW med automat mot Audi med manuell låda. Då hade BMW vunnit testet, nu blev det bara oavgjort.

Kul kommentar om V70 i artikeln: "chassiet känns om mjukost"

Min nästa BMW:
Länk
Eftersom de enda bilar som intresserar mig är BMW (allt annat är antingen för tråkigt eller ouppnåeligt) så är de enda biltidningar jag läser "Total BMW" och "Performance BMW". Ett par hundralappar i månaden och jag får tidningar full av bilporr.

Vorsprung durch freude am fahren
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jasko76; håller med dig helt och hållet, dessa tidningar är suveräna.

//Stefan
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Sahlback: Angånde testet i Automobil så höll de E93:ans köregenskaper högre än A5:s. I övrigt så är A5:an mer prisvärd och flexibel. Enligt min mening så är dessutom A5:an snyggare än E93:an, även det lär ju spela in en hel del när man köper denna typen av bil.

MVH Christofer
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Jasko: Tack för tidningstipsen.

crille82: Jag hade två Audi innan förra BMWn så jag är inget BMW-freak (jo, lite numera), men jag tycker Audi borde vara 70-80tusen billigare än 325i då den saknar ståltak och sexa. Ståltaket är suveränt. Det gör bilen till en riktig åretrunt bil och den ser ut som en coupé med taket uppe.
Jag har min bil uteparkerad och skulle inte vilja köra omkring året runt med tältduk över huvudet.

Min nästa BMW:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.