AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.592

Värde på M73 motor med trasig topplockspackning?

Topplockspackningarna har gått på min M73 och har hittat en schysst ersättningsmotor med garanti.
Frågade demonteringen om det fanns något värde i min gamla motor som fortfarande går klockrent, hade den inte dragit vatten hade man aldrig märkt att något var fel den.
Fick till svar NEJ den är inte värd en krona, finns ingen som köper delar till dessa men vi tar gärna den för att se till att den blir omhändertagen på ett miljövänligt sätt etc.

Blev lite konfunderad då det är bra delar i dessa motorer, riktigt påkostad motorkonstuktion ju.

Tar tacksamt emot åsikter i frågan.
Tack på förhand.
Paul
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Om jag vore dig skulle jag behålla motorn och plocka delar ifrån vid eventuella framtida fel. Då kan du spara massa pengar på saker som lmm, lite givare och sånt. Om motorn är så pass bra som du säger. Eller fräscha upp och lacka insug,ventilkåpor osv och kränga iväg.

Mvh

DuNegro
Var det billigare att byta hela motorn än att byta ut topplockspackningarna? :)

Vad för bil motorn kommer ifrån?
Tragiskt nog för min del är det billigare, då jag inte har kunskapen att kunna göra bytet själv så skulle jag få pröjsa för arbetet, är en hel del arbeta att byta dem enligt mecken jag frågat. BMW/autopartner ville ha 20 000kr per sida att byta så man kör ju inte direkt hos dem ;)
Packningar med bultar kostar cirka 2000kr per sida BMW original.

Motorn kommer från min BMW 750 ial årgång 1995.

Känner ni någon duktig bmw mek i Växjö med omnejd som har överkomliga priser så får ni gärna dropa ett internmail ;)

Tack på förhand
Paul
Hur mycket vatten drar den och är det bara ibland eller är det jämt?
Den drar nog någon deciliter per mil så bilen är i mina ögon inte körbar då vatten inte direkt har en smörjande verkan på motorn ;)

Någon som är duktig på att meka med BMW bilar i Kronobergslän får gärna dropa ett internmail, behöver hjälp med ett motorbyte till ett överkomligt pris.

Tack på förhand
Paul
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Om du ändå ska byta motor kan du välja köra i lite holtz motorsvets och se hur det funkar? Vissa säger att det är båg, men jag har aldrig hört eller läst några erfarenheter av det.

Mvh

DuNegro
pl
109
plextor
850ia -91
335i E92 -07 V4
Menar du att du att dom vill ha 40000:- för att bytta blockpackningarna ? låter ju helt sjukt.

10000-15000:- borde det ligga på tycker jag, kollade vad ett motor bytte på min 850 skulle gå på. Ca 14000:- på aukt. BMW (Auto 7h)

Har du kollat runt med andra firmor vad dom skulle ta ?

//Christian
BigP du har PM!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.