AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.197

Hjullager eller nåt annat?

Har sökt och sökt men aldrig hittat nåt konkret svar och hoppas någon kan hjälpa mig med detta.

Äger en BMW 318, -92. När jag kör och kommer upp mellan 50-70 så är det ett dovt oväsen från höger bak (låter det som) När jag då svänger svagt till höger så försvinner detta ljudet. Precis som att man förflyttar vikten på vänster sida så försvinner ljudet.. Bilen är rätt ny besiktad och inga anmärkningar, inga glapp på bakhjul...men men. Haft vinterdäck och har nu sommardäck och det är precis samma ljud, alltså inte fel på däcken. Ljudet försvinner inte helt bara för att jag kör lägre än 50 eller mer än 70, ljudet är värst mellan dessa hastigheter och en viss vibration i bilen.

Är detta hjullager eller kan det vara nåt mer??

Snälla svara någon.
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Hörs ljudet mer och mer när farten ökar eller är det just mellan 50 och 70? Ökar det oxå när du svänger vänster?
Man hör ljudet börja komma runt 40 km/t. Men ljudet tycker jag är värst mellan 50 och 70, det är då vibrartionerna är som värst också.. Ökar jag farten upp mot 90-100 el mer så försvinner vibrationerna och ljudet minskar men man hör endå det dova ljuden bak, dock lägre. Ligger jag på 70 och gungar bilen (svänger), vänster och höger då tsytnar det helt så fort bilen girar åt höger.
Glömde: Nej, ljudet ökar Inte när jag svänger vänster.. Samma ljud och vibration.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Enklast är att lyfta upp bilen och känna den skall inte gå att röra i sidled ja man känner det om det är kass
Tänk bara på att inte köra för länge med det om det är ett hjullager det kan skära på axlen och då blir det inte skoj att byta
du kan ju också känna på navet när du kört en runda (var försiktig) om det är varmare v vs h

Lycka till T
Okej. Jag och besiktingen har ryckt rätt bra i däcket från olika vinklar men det glappar inte ett dugg men lagret kan ju vara slitet endå vad jag läst. Det som förbryllar mig mest är det Höga dova ljudet, hur det kan komma från ett slitet lager. Det första jag tänkte på när jag hörde ljudet va att hjulinställningen va helt åt helsike vilket också förklarar vibrationerna. Först trode jag mina 225´or var för breda vilken gav oväsen och vibrationer men det är ju samma oväsen från mina vinterdäck också så....
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Känn på fälgarna efter en tur om de blir varma rätt klassiskt
hade ett liknande dovt ljud i min 328 e36 vid främst 50-70km/h.
avtog inget vare sig vid hö eller vä sväng...
kände inget glapp men båda lagrena va tok slut..
Hissa upp bilen på en lift där hjulen hänger fritt:) lägg i 5:ans växel och låt hjulen snurra i luften..om lagrena e slut så kommer du höra detta mycket tydligt om du står under bilen vid hjulet..
Lagerkostnad ca 600:- st arbete runt 4000:- på verkstad då man skall demontera drivaxel samt pressa i och ur nya lager..

Ohhh, är det så illa. Inget man kan fixa själv då m.a.o.? På min gamla Audi 90 -92 så bytte jag båda lagrena bak på mindre än 2 timmar.. Men nu snackar BMW :) Är dom pressade så förstår jag att det blir ett verkstads jobb :(
tyvärr pressade..
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Har bilen stått avställt nå´n tid?

Då finns det risk föratt du fått ärjningar/rost på lagerskålen i underkant
(där kulor och lagerskål legat imot varandra under tryck)

fenomenet blir då att när du hissar upp bilen och snurrar på hjulet så finner varesig du eller besiktningen några fel,eftersom belastningen på lagerskålen försvinner i nederkant och istället ökar i överkant där lagerskålen är hel..

jag "tror" att ditt högra hjullager är dåligt.
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
För övrigt så går det att byta hjulager själv,du behöver inte någon press,gammla lagret knackar du ut,ny lagret monterar du genom att värma upp lagerhållaren med gas och ha lagret i frysboxen,sen ramlar lagret i stort sett på plats,du kan efterknacka in lagret med ett rör i rätt dimension..=)

har gjort det ett par gånger,tar tid,men är inte särskilt svårt..haynes rephandbok tror jag har instruktioner.
Ingen aning, inte under min tid som ägare i ca 2 år. Tror mer på lagret men jag känner ingen mer värme på varken nav eller fälj. Oljudet har ju kommit mer och mer så jag tror det är dags och ta tag i problemet. Lager är beställt. Får se om jag gör det själv eller lämna den till en polare som gör det för 1.000 kr. Värma och hålla på funkar säkert men då gäller det att ha dom rätta verktygen också :( Ska kolla upp det i helgen. Kan återkomma när fått på nytt lager. Alltid kul och läsa diagnosen :)
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Prova att flytta runt hjulen. Är däcken sned- ell trappstegsslitna så kan liknande symtom uppstå. Kan va värt att prova.
Kanske kul att notera. Hjullager höger bak HELT SLUT. Får tillbaka bilen idag, 1570 kr fattigare. Inkl lager och då är det flera tusen kr billigare än verkstaden som ville ha 3.000 för bara bytet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.