AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
984

Är E9x 325 ventilproblemet allvarligt !?

za
64
zazzee
G21 330E xdrive
E87 118i
E46 316i
E61 525d xdrive
Hej !
Jag skall byta upp mig till E91 funderar på 325 eller 320d, efter att jag har läst en hel del om 325,an med oljud ifrån ventilerna pga. nå´n felkonstruktion i toppen så känns den sådär.
För mig känns det inte ok om motorn tappar oljetryck!? (eller vad det kan vara)..

Jag har inte kunnat utläsa ifrån forum detbatten huruvida detta problem påverkar motorns livslängd och om BMW fixar problemet på låt oss säga en E91 ifrån 2005 när man är typ 5:e ägare.

/Per
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Syftar du på oljet som uppstår vid start i någon sekund som beror på att oljan i toppen rinner ner i sumpen och därmed låter toppen vara "tom" på olja?
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Oljet = oljudet!
za
64
zazzee
G21 330E xdrive
E87 118i
E46 316i
E61 525d xdrive
Nu vet inte jag hur ljudet uppträder men det verkar vara som det kommer och går oavsett om motorn är varm eller kall, det du syftar på som kan låta i några sekunder vid kallstart är det inte jag tänkter på.

Utan det som har diskuterats en hel del på forumet och verkar vara drabbat E9X 6 cylindriga motorerna

/Per
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Jag skrev inget om kallstart men det jag syftar på har drabbat just 2.5L maskinerna och då byter man topp till en med en backventil så att oljan inte rinner ur toppen vilket oxå löser problemet med oljudet vid start.

Detta jag syftar på sker endast vid start, om det inte är detta så håller jag tyst och låter någon annan hjälpa dig men om det redan har debatterats på forumet så varför söker du inte bara? Då borde ju din info redan finnas någonstans. Jag söker iaf alltid innan jag skriver något nytt och ser om infon där kan hjälpa mig.

Lycka Till.
za
64
zazzee
G21 330E xdrive
E87 118i
E46 316i
E61 525d xdrive
Som sagt jag har redan sökt på forumet och kan konstatera att det är oljud, men ej har kunnat utläsa huruvida det är skadligt eller ej för motorn.

Du kanske kan ge svar ?
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Jag har kollat upp det lite till och jag ljög litegrann, men bara lite :)
Ljudet kan tydligen uppkomma närsomhelst men det är inget skadligt. Det som sker är att det blir luftfickor pga att oljan inte hålls kvar i toppen som jag skrev innan. Vi har då bytt ut toppen mot en modifierad som har en backventil så att oljan inte kan rinna tillbaka och så att det inte uppstår några luftfickor.

Kolla med din BMW verkstad hur det är med garanti osv, jag är osäker på om det var förlängd garanti på detta eller om det kan finnas någon sorts goodwill på ärendet.

OBS! De bilar vi har haft med detta problemet har alla varit uteslutande X25.or dvs 325, 525, X3 med 25 motorn osv.
za
64
zazzee
G21 330E xdrive
E87 118i
E46 316i
E61 525d xdrive
Ok vad bra !

Tack för bra svar !
-J
167
-Jonas-
320d XD F31 -15
Som jag förstått så är det främst första produktions halvåret av 06orna som är drabbade av detta problem.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det är oljekanalerna i toppen som varit feldesignade, profilen Kenta fick en modifierad topp:

Länk

"Första åtgärden är att byta kam, ventiler och lyftare om detta inte hjälper så har BMW har tagit fram en modifierad topp med förändrade oljekanaler.
Man byter endast topp på de bilar där felet kan påvisas.
Fram till 1 november 2007 var 10 st bilar av modell 325 och 330 i stockholm som var inne för byte av topp.
Felet har framförallt uppstått på bilar tillverkade första halvåret under 2006!"

Mvh
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Aldrig haft några missljud från motorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.