|
|
|
|---|---|
|
Nu efter ca 17000mil så känner jag att det är dags att byta fjädrar och dämpare runt om på min E46. Eftersom detta är en M-sport Touring så är jag nöjd med standard höjden på bilen och vill inte ha den lägre. Bak har den börjat sjunka ihop lite, fram är den lite mjuk på höger sida. Är det dämparna eller fjädrarna som är dåliga baktill? Den känns inte speciellt mjuk, utan bara lite lägre än den varit tidigare? Sedan tar jag gärna emot tips om vars ni rekommenderar att man köper grejerna, BMW tar ju hutlösa priser och många andra sidor har inte med M-sport grejerna i sortimentet. | |
|
Hej Har själv en E46 Touring (330d) som rullat knappt 16000 mil där åtminstone en av stötdämparna gett upp på. Dock är min inte M-sport utrustad. Jag letade lite alternativ och sneglade på några billiga kompletta kit med fjädrar/dämpar prån GE-motorsport och Amotek (de har satser för ca 4000kr), men vågade inte riktigt chansa utan har beställt ett H&R Cup-kit istället för knappt 8000kr. Jag menar inte att det behöver vara nåt fel på de billigare satserna, men valde till slut att satsa lite mer för att som jag i alla fall tror, försäkra mig om att jag får bra kvalitét och funktion. Nu är det kanske inte aktuellt för din del med en sån sats, då den sänker 35/20 mot M-chassiet som jag tror sänker 15/15 jämfört med standard-chassie. Jag ville inte heller sänka för mycket, hade gärna nöjt mig med sänkningen som M-chassiet har, men några kit med så lite sänkning verkar inte gå att finna. H&R kitets 35/20 sänkning verkar höra till de som sänker minst. Hur som helst så kan jag återkomma med mina intyck av köregenskaper, komfort och hur lågt/högt det ser ut efter monteringen (som jag hoppas blir i helgen, då grejerna borde komma i slutet på veckan). Kan sägas att orsaken till bytet på min bil var ett annat bekymmer som jag hoppas och tror löses därmed, se Länk Mvh Robin |
|
|
Att den sjunkit ihop något bak kan kanske bero på brustna fjädrar där. Jag hade det på min 325 -01 . Finns bilder där man kan se hur det såg ut i min profil. Detta är ju inte ett direkt ovanligt fel på e46 touringen! Jag bytte nyligen bussningar och dämpare fram och det blev onekligen mycket bättre kontakt med vägbanan. |
|
|
Länk Blev lättare att ta bilden hit istället, notera att detta inte är en sänkning utan enbart brustna fjädrar. |
|
|
Ahab: Min ser oroväckande lik ut bilden du postade. Ska ta mig en titt där ikväll, den är inte riktigt lika låg men nära på. Hade båda dina fjädrar gått av? |
|
| Båda var av! Inte alltid lätt att se med blotta ögat har jag för mig, då de oftast går av nära fästet. Om det är uppe eller nere har jag glömt, dock är väl detta klassat som typfel på denna modell! Så alltså inte ovanligt!! | |
|
Har gjort en grundlig kontroll av bakvagnen igår och jag hittade inget suspekt på varken fjädrar eller dämpare, men fortfarande så hänger bakdelen litegrann likt Ahabs bil. Jag rengjorde och försökte lysa med ficklampa efter att jag haft bort däcken, kan det verkligen vara så svårt att upptäcka så jag har missat det? Vad tror ni annars, är det lika bra att byta både fjädrar och dämpare? Såg inte heller något läckage vid någon av dämparna. |
|
|
Nu i helgen bytte jag dämpare och fjädrar runt om på min bil. Dämparna fram var slut, samt en av fjädrarna bak hade gått av, ett drygt varv i nedre änden. Konstigt nog hade jag inte reagerat alls på detta, kanske syns bättre om båda är av, då bilen kanske "står" mest på tre hjul annars? Kan i alla fall sägas att skillnaden i uppförande blev stor på min bil se Länk H&R cup-kitet känns i alla fall förvånansvärt komfortabelt, inte alls stötigare än tidigare. Hade nästan inget gjort om det varit lite stummare ändå... Vet inte alls hur ett M-chassie känns i jämförelse, då det var alldeles för länge sedan jag provade en e46 med det. Dieselmannen: Är du intresserad av bild på hur sänkningen blev med detta kit, om det trots allt skulle kunna vara ett alternativ? I så fall kan jag lägga upp en bild alternativt maila... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.