|
|
|
|---|---|
|
Har haft min 530D -04 i ett par månader och har nu drabbats av problem med turbon. Inlämnad till verkstad som nu konstaterat"turboras", dvs turbon har skurit. Man vet ännu inte orsaken eller kostnad. Efter att ha pratat med några som verkar ha lite koll på läget säger ett rykte att om partikelfiltret är "fullt" så skickas avgaserna delvis tillbaka in i motorn, sotpartiklarna som följer med hamnar till sist i motoroljan där de bildar klumpar. Eftersom motoroljan smörjer turbon så skall detta vara problemet. Min fråga är då om detta kan stämma och vad kan man göra för att undvika detta igen. Obs bilen har gått 7300mil. | |
|
Tror jag inte på då partikelfilter funnits på marknaden sedan 2004 utan det beror säkert på något annat. Kan ju lika gärna vara en givare som är trasig vilket gjort att turbon laddat för lite för mycket under längre period eller gasat fullt vid kallstart eller slarv med oljebyten osv osv. M V H Stephan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Svensksåld fullservad bil ?? Du har maskinskadeförsäkring i din bilförsäkring som väl täcker turboras ??. Partikelfilter som är fullt på 7300 mil tror jag inte existerar om inte bilen kontinuerligt körts med enbart kallstarter korta sträckor. Oljebytesslarv som Stephan ovan säger. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Bilen är svensksåld. Är servad som den skall. Frågan är om det över huvudtaget är möjligt att få in partiklarna i motoroljan om nu partikelfiltret inte gör det den skall göra. Sedan är ju ett rykte alltid ett rykte som man skall ta för vad det är. Dock vill man ju gärna försöka ta reda på vad som kan ha hänt för att undvika samma sak igen. Maskinförsäkringen tar förhoppningsvis kostnaden denna gång men nästa gång har mätaren passerat 10000mil och då gäller den inte längre. Kanske tätare oljebyte+filter är att rekommendera? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är alltid att rekomendera med tätare oljebyten speciellt på kortkörda bilar med många kallstarter. Du kan använda sökfunktionen. partikelfilter tex. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.