|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är ny på forumet, så ber i ursäkt redan i förväg om något blir fel eller irriterande. Då jag var ute och försökte lärde känna min relativt nyinköpta 320i -92 lät jag bilen stå på tomgång under en tid, kanske ca 15 minuter, medans jag kontrollerade att lampor och liknande var ok inför den kommande besiktningen. Efter detta tog jag en kort sväng runt gården hemma, bara några hundra meter, och när jag sedan stannade igen började tomgången bete sig konstigt. Tomgången pendlade plötsligt mellan ca 500 till 1200 rpm, precis som om någon tryckte till lite på gasen med jämna intervaller. Tog en lite längre sväng på runt 6km, gav lite gas men märkte inget konstigt under körningen, men när jag stannade var den precis som innan orolig på tomgången. Jag har sökt runt en del här på forumet och förstått att det inte är ett helt ovanligt problem. Har också förstått att det finns ganska goda chanser för att det är antingen lamdban eller lmm som gett sig. Men kan de ge upp så plötsligt, och märks det ingen i övrigt än att motorn blir osäker på tomgång? Är det ofarligt för motorn att helt enkelt koppla ur dessa för att se om motorn beter sig likadant? Om beteendet blir oförändrat innebär det som jag förstått att den urkopplade komponenten är defekt. Eller? Eller finns det andra troliga orsaker till detta beteendet? Alla idéer mottages tacksamt! Mvh Daniel | |
|
Tog en titt på bilen idag igen. Då bilen är kall är tomgången stabil, men blir successivt orolig allteftersom temperaturen stiger. Uppskattar att den var stabil i någon minut innan det började vaja. Provade även att koppla ur lambdan och provstarta. Motorn betedde sig inte ett dugg annorlunda, något jag tolkar som att lambdan inte längre fyller någon funktion, alltså är trasig. Är jag fel ute? |
|
|
Troligtvis har du ett sprucket insugsgummi.. ta lös det och inspektera(bryt och bänd),även dom 2 slanganslutningarna under insuget,där blir det ofta sprickor..=) om lmm går sönder så bör den gå dåligt på höga varv åxå.. kan vara lamdasonden,men kolla upp insugsgummit först |
|
|
Jag har exakt samma problem på en 525 -92. Jag fick hem bilen igår. Den gick bra på tomgång....fast var trött. En allmän koll av allt....visade att den gick på 5 cylindrar. Jag fick den att gå på alla cylindrar, efter byte av tändspole och spridare på 3:ans cylinder. Nu gick den mycket bättre....och tomgången var fortfarande bra. Men jag hade sett att insugsgummit var trasigt.....så jag plockade bort det....och tejpade hela med vulktejp. Jag fixade även slangarna under insugsgummit. MEN.....när jag sedan startade....pendlade tommgången....!!!!! Håkan Carlsson |
|
| Det är inte heller helt konstigt,eftersom du nu haft ett läkage som blev tätt så sjusterar motorn bränsle blandningen efter felaktiga parametrar..prova att lägga av batteripolen i 15 min,montera tillbaks och starta..låt stå på tomgång en stund,kan gå till sig..=) | |
|
Det är oxå vanligt att tomgångmotorn tappar orken, är alla slangar hela så brukar ett byta av den göra underverk. Sitter under insuget, naturligtvis trång till. Jag hade en 525 -92 med automat och det var en utmaning vid varje rödljus att hålla den vid liv, sen bytte jag tomgångmotorn och hade inga bekymmer på ca 9000 mil efter det. Att ta av batteripolen då och då gör underverk! Fort & väl går aldrig hand i hand! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.