|
|
|
|---|---|
|
Tjena. HAr sedan en vecka tillbaka fått en del oljud i bakvagnen på min E36 323, har rullat 16500 mil. Kommer särskilt mycket från vänster sida när jag kör över ojämnheter i marken såsom brunnslock eller farthinder. Dock spelar det ingen roll om jag gasar, bromsar eller rent av rullar. Låter inte när jag kör iväg från stillastående. Av denna analys trro jag att det är silentblocken som behöver bytas? Är detta en svår operation för någon som har en hel del mekvana? Kanske en lite dum fråga men, är det något annat som brukar väsnas såhär från bakvagnen? Vill ju inte byta massa saker i onödan. Kollade under bilen idag med båda hjulen avplockade och inget såg dåligt ut eller satt löst. Länk Är silentblocket nr 17 på denna bild? Och bussningen nr 4? MVH victor kohle | |
|
Har du kontrollerat bakvagnsbussningarna? |
|
| Vilka är det då? Hade varit jättesnällt om du kunde pka ut dem på bilden jag bifogade. | |
|
nu ser jag inte riktigt på bilden. men jag hade liknande fel i min.. å de visade sig vara bussningen som sitter på länkarmen framför bakhjulet, insjunken i chassit. den slamrar och har sig mycket på grusväg och slår till när man kör på ojämnheter. man känner även att baken är allmänt ostadig. speciellt i fart. om det visar sig vara den så kolla att den på andra sidan är ok också. så du inte får samma fel där veckan efter xD BMW ownz |
|
|
Kan vara så enkelt att det är nr 8 på denna bilden Länk Hadde samma problem på min 323 tog ca 30 min att byta själv på båda sidor och allt du behöver är en 13 nyckel "tror det var den storleken" Kostar ca 200-300kr st så det är billigt å bra. |
|
| Hello,om du byter bussningarna på bakre länkarmarna måste du göra en hjulinställning(4-punktsmätning). Hade samma problem som du,det kostade 1600 kr inklusive matrial på verkstad + 1000 kr för hjulinställning. Det är nog att rekommendera att lämna in detta jobb då bultar mm har suttit fast många år. | |
|
Baggen: Är det ett stödlager. Hittar man det på mekonomen eller dyl? Ska försöka byta de främre bussningarna på den undre längsgående länkarmen. Byter på båda sidor när jag ändå är igång. |
|
|
har du kollat övre stötdämpar bussningen, dvs fjäderbenslagringen?? dom brukar ja få byta typ en gång i månaden på min för den e så råsänkt å man råkar köra i gupp eller dylikt, den brukar flyga upp i bakhögtalarna så dom är inte så fina längre :P e36 325i coupé vanos -1993 |
|
|
Japp det är stödlagen. Dom finns på mekonomen för 115 kr st. |
|
|
Bytte fjäderbenslagringar idag. Ljudet försvann ett tag sen kom det igen. Provade att efterspänna och då försvann ljudet. Men andra gången jag köre så låter det igen. det ska ju inte vara så att man behöver efterspänna var mil. Knas |
|
|
Du skall inte behöva efterdra dom. Om du kan göra det så har du nog inte dratt dom riktigt första gången |
|
| Ljudet kvarstår. Provade en riktig fullösning idag, plockade bort stötdämparen på vänster sida där ljudet kommer ifrån för att utesluta att det hade något med den och göra. Lät fortfarande lika illa när jag provkörde. La mig sen ner i baksätet för att lokalisera ljudet lite mera noga när farsan körde. Det kommer underifrån baksätet till vänster. Kan bara tänka mig att det är bussningen mot karossen i "lower trailing arm" som är kass. Provade sen att lyfta bilen där, och det tog lätt två, tre centimeter innan det blev något "svar" och bilen började lyfta sig. Blir till o gå på dem imorgon då jag har bussningarna hemma. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.