|
|
|
|---|---|
|
Hej Skulle behöva lite råd. Är så här att jag funderar på att köpa en bil 70 mil hemifrån och sedan köra hem den, en e32 740. Långkörning med gamla bilar är förstås alltid ett riskmoment, men den här bilen har vad jag vet två kända brister som gör att jag funderar lite. För det första så låter tydligen vattenpumpen mer än vanligt, så nära förestående haveri kan väl inte uteslutas. För det andra har bromsskivorna slagit sig lite = vibrationer vid inbromsning. Är det någon som vet vilka risker det medför med de slagna skivorna? Försämrad bromsförmåga? Något annat otrevligt som kan hända? Vattenpumpen verkar ju som sagt också lite oroande. Inte har jag möjlighet att ta med någon polare på vägen tillbaka heller för moraliskt stöd. =) Så är det någon som har råd och tips? | |
|
Skulle vara mest orolig för vattenpumpen bromsarna vibrerar men kommer förmodligen gå i många mil till Byt vattenpumpen innan det kan kosta rätt mycket med bärgare eller låna annan bil Ha de T |
|
|
Ok...Tja, är det verkligen vattenpumpen som låter? Ägaren kanske "bara tror" att det är den, kan ju vara någonting annat likaväl, såsom någon drivrulle till "aggregatremmen" eller någonting annat svårtytt(visserligen inte bra det heller, men det kanske går att köra hem den 70mil iaf med ett vinande lager därifrån, men tänk på att den kan skära ihop den med ).. Kanske jag låter som värsta "pessimisten", men visst, som du själv skriver, så KAN det naturligtvis äventyra driftsäkerheten på färden. Om det iaf är vattenpumpen som låter så bör du/någon byta den innan färden(JAG skulle iaf gjort detta), helst om du ska köra hemåt under natten...vilket det kanske kan bli? Inte så kul att bli stående med kokande motor osv osv mitt ute i "ingenstans". Vad gäller skivorna så är det väl ingen fara annat än att det naturligtvis också kan gå "åt skogen" vid en häftig inbromsning i hög fart, men det är väl ingenting som jag skulle bedöma som akut...OM det nu inte är fruktansvärda vibrationer som äventyrar trafiksäkerheten mer än nödvändigt. Ja...det var iaf mina tankar nu på kvällskröken. Mvh Janne. |
|
|
Tack för svaren. Mycket riktigt är det vattenpumpen som oroar mig mest. Tycker inte att ni låter som pessimister, jag tänker själv i de banorna. Frågar mig själv vad jag skulle göra om jag blir stående på motorvägen på natten i ösregn med kokande motor, 50 mil hemifrån (med Max hamburgares bigfoot i baksätet kanske dessutom ;) Jag har inget bra svar... För tillfället verkar det dock som att jag slipper oroa mig, skulle ha försökt kolla på bilen på torsdag men nu kommer jag inte ha möjlighet till det. Om det blir av senare så återkommer jag i tråden och berättar huruvida det blev en skräckfärd eller ej. =) Tack för era tips iallafall. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.