|
|
|
|---|---|
|
halloj.. har fått ett delikat problem med min 330xd. -01 Det går inte att ändra med "knappen" på blinkersspaken i färddatorn alltså det går inte att bläddra fram temp osv osv. och lampan som indikerar helljuset tänds inte, dock fungerar helljuset och blinkersen.. ???? que.. | |
|
troligtvis2 fel.. lampan till helljuset har helt sonika gått sönder.. "knappen" på blinkerspaken "jordar" troligtvis ner varje gång du trycker på den,är en microbrytare som kan gett upp.inte heller ovanligt att kablaget mår dåligt av ideliga vippande på blinkerspaken Du bör ha 2 kablar upp till blinkerspaken,dom går antigen till en 2-polig kontakt eller ena till jord och den andra till en enpolig kontakt.du kan helt sonika testa att jorda ner den enpoliga kontakten allternativt shunta den 2 poliga kontakten för att se om den då byter på färdatorn.. hmm,nu krånglade jag till det i onödan..ha ha..du ohmar givetvis trycknappen för att se om den sluter allternativt bryter..=)))) |
|
|
men att båda funktionerna slutar fungera samtidigt under samma natt? Finns det ngn säkring till dessa funktioner "låter långsökt".. helskumt. |
|
| finns inga separata säkringar till dessa funktioner,tror det är slumpen som gjort att dom slutade fungera samtidigt,börja med att byta lampan,relativt lätt och kostar10 kr..=) | |
|
men funktionen för att byta info i färddatorn? |
|
|
funktionen för att byta info i färdatorn görs genom att knappen i spaken jordar ner.. när då datorn känner att den får jord/minus på kabeln från knappen så skiftar den i menyn..om knappen eller kabeln är trasig,dvs du får inte nå´n minus till färdatorn,ja då skiftar inte färdatorn meny..detta går att mäta upp relativt enkelt.. |
|
|
ska mäta upp den i helgen.. tack för tipset. |
|
|
hallå igen .. har nu provat mäta på kablaget som går in i blinkspaken. Utan resultat.. Det går in fem kablar, vit blå brun grå och gul/röd. Brun = jord. Har spänning på alla utom den gulröda förutsätter att den är till att skifta infon i färddatorn, provade bygla till jord men utan resultat,, är det ngn som har fler ideér??? |
|
| för mig var en kabel av inne i spaken... bara att löda ihop den tilbax. fungerar som ny igen:P | |
|
hur delade du spaken? måste man ta bort ratten? |
|
| ratten ska bort.. sen tog jag en liten mejsel o lirkade upp spaken. finns bara 2 trådar inne i den..en blå o en brun..de va den blåa som va av på min. rekomenderar att du köper en begagnad spak från en skrot, då sparar du både tid o nerver:) | |
|
Ska undersöka detta genast.. tack |
|
|
Never ending story..... Har nu mätt kabeln från spak till inst,panel och har signal. D v s knapp spak kabel fungerar fram till info displayen.. alltså är det den som är kass????? Trist att man inte hade "samma tur" som oooli att det var en kabel som var kass.. Fler tips någon?? |
|
| Provat göra bilen strömlös ett tag? Min färddator ballade ur en gång för ett tag sedan, löste sig med att ta bort batterikablarna ett tag. | |
|
Hjälpte inte att göra den strömlös iheller.. Tack alla för alla goda tips. blir nog till att handla ett nytt kombi instrument... Billit.!!!!! |
|
| ca 500 spänn begagnat...för spaken alltså:P | |
|
slumpen!! samma fenomen har kommit på min 318i E46 så det är inte slumpen som skapar detta, inga felkoder när jag läser av, och har även problem med att vindrute torkarspaken blir liv lös, skanemartin. hittade du något fel, eller gav du upp *ler* kan det ha något med lcm ligthcwitchmodul att göra? det är bara dioder i instrumentet så det är svårt att mäta när stömen inte är 12v BMW Z3M-POWER FOR EVER |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.