|
|
|
|---|---|
|
Tja. Jag ska byta fälgar på min bil och undrar hur man gör med RDC (däcktrycksvarningen) då. Sitter sensorerna i fälgarna eller känner den av med hjälp av ABS systemet? Om den nu känner av med hjälp av ABS, måste man ändå ha RDC-ventiler eller fungerar det med helt vanliga? Tacksam för snabbt svar! | |
|
TPMS eller på BMW-språk RDC är en avancerad lösning för övervakning av däckstrycket, Lösningen bygger på sensorer i varje hjul som trådlöst sänder tryck ock temperatur till en kontrollenhet Finns i vissa modeller, t.ex. E65 där du kan se det det individuella lufttrycket i varje däck i en meny i I-drive. På bl.a. E90, E60 och andra nyare bilar med RFL-däck används en enklare lösning som jämför rotationshastigheten mellan hjulen på respektive axel. Om ett hjul rullar snabbare än det andra så är orsaken för llågt lufttryck i det hjulet. Lösningen använder ABS-sensorer och inte lyfttryckssensorer av TPMS-typ. PÅ din fråga så tror jag du har RDC, det kan du konstatera om du har en meny där du kan se däckstrycket för respektive däck. |
|
|
Jag har en E46 och har ingen iDrive, jag har den simpla varianten med en knapp som nollställer RDC och en vanlig varningslampa i displayen. När jag går in i ETK så hittar jag nämligen inga sensorer i fälgarna, däremot ventiler som är till RDC så jag är lite vilse. Jag vet att jag har RDC för det finns som sagt en knapp i bilen och även ASAP säger att jag har det :) Jag vill bara veta säkert om det finns sensorer i mina fälgar eller om den känner av via ABS. Det är som sagt en väldigt sen E46 från '06. Tack för infot iaf. |
|
|
Har du inte runflat-däck så har du RDC! |
|
| Jag har inte runflat men frågan är den om jag behöver sensorer i fälgarna eller om den känner av det på ABS.en??? | |
| Som jag skrev så bygger RDC på övervakning av däckstrycket med hjälp av sensorer i varje hjul som trådlöst sänder tryck ock temperatur till en kontrollenhetmätning. Eftersom du inte har Runflat så har du RDC. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
För att ställs till det ännu värre så är det inte 100% säkert att han har sändare i varje hjul heller oavsett runflatdäck eller ej, avläsningen med hjälp av hjulsensorerna kom före runtflatdäckens tillkommst men frågen är ju hur det ser ut på en E46-06 . Systemet heter RPA och infördes enligt BMWs dokumenation 2001/9 på E46 med DSC MK60. Punkteringsvarning (RPA) E46, DSC MK60 Punkteringsvarningen RPA är ett system, som övervakar däckens status under körning. Härtill fastställs varvtalen för de fyra hjulen, oberoende av varandra, genom ABS-varvtalsgivarna. En i DSC-styrenheten införd beräkningslogik utvärderar de informationsdata som mottgits och skickar vid behov informationen vidare till föraren. Föraren informeras på så sätt om en eventuell punktering. 1. Systemets uppbyggnad Punkteringsvarningen består av följande komponenter: 4 ABS-varvtalsgivare (finns redan) 1 DSC-styrenhet (finns redan) 1 Kabelstam 1 Standardisieringsknapp (RPA-knapp) 1 DME-styrenhet (finns redan) 1 Tväraccelerationsgivare (finns redan) 1 Girningsfrekvensgivare (finns redan) 1 Signallampa 2. Funktioner Systemets huvudfunktion är att övervaka ringtrycket under färd. Ringtrycket som ska övervakas fastställs av föraren. Via Reset-knappen informerar föraren systemet om att överta den aktuella hjuluppsättningen med det valda ringtrycket som börinställning. Sker en varvtalsändring för ett hjul till följd av lufttrycksförlust, så lämnar styrenheten, beroende på tryckavvikelsen, motsvarande signaler till förarinformationssystemet (signallampa och gonggong-ton). 2.1. Systemstatusar RPA skiljer mellan 5 drifttillstånd: 2.1.1. Statusen ”Aktiv” Efter ”Tändning Till” går RPA, efter ett självtest, in i tillståndet ”Aktiv”. Om ringtrycket motsvarar det tryck som föraren har ställt in, bortsett från en tillåten tolerans, skickas inget meddelande till föraren. 2.1.2. Statusen ”Varning” Signallampan lyser röd och en signal ljuder.Vid statusen ”Varning” (tryckförlust på ca 30 %) är körsäkerheten inte längre garanterad. Vid statusen ”Varning” kan inlärningsproceduren inte genomföras. Genom att trycka på RPA-knappen i 4 återställer man RPA till statusen ”Aktiv” igen. 2.1.3. Statusen ”Inaktiv” Signallampan lyser gul. Vid statusen ”Inaktiv” är alla RPA-funktioner inaktiva. 2.1.4. Statusen ”Störning” Signallampan lyser gul. Statusen ”Störning” avges DSC-styrenheten identifierar ett sensorfel eller när man trycker på RPA-knappen i längre än 120 sekunder. Vid ”Tändning Till” samt när diagnosen startas, aktiveras RPA igen och rapporterar då på nytt en störning vid ett sensorfel eller när tiden för RPA-knappsignalen överskrids. 2.1.5. Status ”Inlärningprodecur” (standardisering) Inlärningen inleds när RPA-knappen hållts intryckt i 4 sekunder. Som bekräftelse för starten lyser signallampan i 12 sekunder. Inlärningsproceduren måste utföras efter varje korrigering av ringtrycket eller efter ett däckbyte. Ansvaret för att inställningen är korrekt ligger hos föraren. Systemet kan inte genomföra någon rimlighetskontroll. Systemet kan identifiera ett för lågt ringtryck (ca 50 % av kallufttrycket) tidigast efter 10 minuter. Allteftersom inlärningen fortgår minskar den tryckskillnad, som systemet kan identifiera som punktering, till ca 30 %. 2.1.6. Ny status Signallampan blinkar gul. På nya DSC-styrenheter är samtliga RPA-funktioner inaktiva. RPA-systemet aktiveras genom att inlärningen påbörjas. 3. Diagnos De sensorer/givare som används av RPA övervakas redan av ABS och DSC. Om ett fel upptäcks via ABS och DSC, så avger också RPA ett störningsmeddelande. Följande händelse förorsakar en ytterligare felminnesregistrering: RPA-knappen hålls intryckt längre än 120 sekunder. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Men nu har Dani_ ingen RPA-knapp utan RDC. RDC systemet använder separata sensorer till respektive hjul. | |
|
Alltså jag vet fan inte vad jag har, det står inget på knappen utan bara en symbok med ett däck och ett utropstecken i. Jag har frågat mina kollegor på jobbet men ingen av de har mekat detta på en E46 utan bara 7 serie mm och där finns det separata sensorer i varje fälg. Jag stod i valet och kvalet men eftersom jag inte hittade några sensorjävlar i ETK.n på jobbet till min bil (hittade däremot till 7 serie t.ex när jag gick in på en sådan) plus att jag verkligen inte orkade beställa och vänta ytterligare tid utan bara ville montera däcken så sket jag i dom och även cp ventilerna till RDC som jag beställt. Jag monterade däcken på fälgarna med vanliga traditionella ventiler och allt är klart nu, imorgon ska de på bilen och så får vi se vad fan som händer då. BMW är kul men helvete vad sånt här irriterar mig när det är datorer överallt och miljoner versioner högt och lågt! Helt ärligt talat är jag inte det minsta klokare nu, jag bara hoppas att lampfanskapet inte tänder sig för jämnan imorgon. Tusen tack till alla som hjälpt hittills iaf, det uppskattas! |
|
| Troligtvis kommer du ha en lampa som lyser gult om jag minns rätt, hade en e46 -01 med rdc och då lyste lampan eftersom jag inte hade sensorer på vinterdäcken. Har för mig att en uppsättning med 4 sensoren gick lös på ca 3200kr vilket gjorde att jag sket i dessa. | |
| Skit isåfall, jag får väl kränga loss vinterhjulen (som har originalfälgarna som bilen såldes med som ny) isf och flytta över de till de nya fälgarna. Förutsatt att jag orkar hehe. | |
| Nr. 7 på denna Länk är till RDC. Lite fundersam kring att det står endast 16" bara. | |
| Det är ventilen med andra ord och de jag beställde var inte tillräckligt enligt de på jobbet. De sa att det fattades en sensor som ska va fastskruvad på dom och det kändes väldigt logiskt eftersom man fick med en skruv och det fanns ett gängat hål i ventilen. | |
| Du behöver Nr. 9 också. | |
| Alltså jag köpte en komplett sats med ventil, ett mothåll som skruvades på gängorna, ventilhatten och så följde det med den där skruven som man skruvade fast i den andra gängade delen "inne i däcket". Fortfarande så sa de på mekarna på jobbet att det ska sitta en sensor mellan den smala gängade delen och skruven. | |
| Aha, det är därför jag inte får igång min sensor för trycket. Det saknas alltså sensorer i ventilen. Bra bra.. Trodde den va paj. | |
| Eller en sensor i varje ventil* | |
|
Har ni fått era däcktryckssystem att fungera? Jag har nämligen en E46 coupé -01 med samma fel, min däcktryckslampa lyser gult hela tiden. Jag har vanliga ventiler i mina hjul, men om jag har fattat det rätt så är det bara att byta ventilerna mot den ventilsatsen som är nr 7 på RealOEM hemidan: Länk Varför behöver jag köpa nr 9 också isåfall? Den borde man väl få med i satsen på nr 7? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.