|
|
|
|---|---|
|
Har hänt nåt med 750n. Den känns inte som förr längre. Satte på nya M-technikfjädrar och dämpare fram och hade redan innan bytet föraningar att nåt inte var som det skulle bak heller. Nu med nytt framtill märker jag att bak definitivt är illa däran. Har varit under bilen och det är läck på nivåregleringsdämparen vänster bak, men det är minimalt. Bilen känns mycket märklig, den tar inte ojämnheterna som den ska. Den fjädrar rejält uppåt så man nästan slår huvudet i taket. När den sedan "landar" så sker det stumt som tusan, känns som det satt nåt extremt sportchassi på den. Den båtar sig inte som det brukar göra med kassa dämpare utan slår bara ner hårt och stannar där. Den vandrar inte värst på vägen, utan det är ojämnheterna som den har problem med. Vad kan det vara för fel? Något med nivåregleringen snarare än dålig dämpare? Dämparna verkar inte hålla högsta hållbarheten för övrigt, har bara rullat 12000 mil sedan de byttes för 5500 kr per styck. Redan otät på en sida. Det beror kanske på att den står långa stunder om vintern. Det är vanligt chassi, ingen EDC. Bilen är mycket obekväm nu. Jämförde med 735:an som har M-technik runt om och med lagomt inkörda (halvsunkiga) dämpare och den känns som en Rolls i jämförelse. Internationellt E34 M5 register Länk | |
|
Hej. Jag la upp en länk till en pdf-fil i en annan tråd för en tid sen. Länk där man man se hur EDC'n är uppbyggd. Du har ju dom här tryck-behållarna (pressure reservoirs), tror dom kallas "bomber" på svenska. Dom ska ju ta emot oljan som dämparna trycker ut vid nedgång. Vet inte hur dämpningen påverkas om dom här membranen är sönder. Sen har du ju ventiler som sitter i dämparna också. Men det är kanske så att du är i behov av en avluftning av systemet!? Finns instruktioner nånstans på forumet om du söker. Mvh Tord "Nöden är uppfinningarnas moder." |
|
|
På sidan 11 i pdf-filen har du en beskrivning av hur LAD-modulen (Load dependent module) i dämparna fungerar. Ser ut som om den påvekar hur hård eller mjuk dämpningen blir. Om trycket på kontroll-kolven är hög blir flödesmotståndet högt och dämpningen hård. Så du har troligen ett högt tryck på den här kolven. Frågan är varför? Vet inte om det kan bli problem ifall man häller i för mycket servo-olja i behållaren!? Mvh Tord "Nöden är uppfinningarnas moder." |
|
|
Tack snälla Theobald. Det där var bra läsning. Ja, jag vet faktiskt inte om det luftats korrekt. Kanske skulle vara det första att starta med. Misstänker att det är samma tillvägagångssätt som på M5 E34 då. Ska söka. Annars kan jag tänka mig att de där "bomberna" inte är i bästa skick, för dom är aldrig rörda förut. Tycker ju att dämparnas egna ventiler borde vara schyssta än, eftersom dom är betydligt yngre än bomberna både till ålder och körsträcka. Bomberna är förstås dyrköpta kan jag ana för man köper väl inte gärna begagnade. Undrar hur man konstaterar att dom är kassa. Bara att montera ner allt för att kolla membranet? Jag kollade servonivån och den låg bra till. Jag får inte heller det felmeddelandet som det talas om i texten där. Antar att det är det som annars är "Niveauregulierung max 170km/h" i Check-Control, men som sagt, det har jag sluppit. Då verkar han ju hålla sig på rätt höjd, det är bara hårdheten det är fel på. Internationellt E34 M5 register Länk |
|
|
Hej HD91. Satt och klurade lite på hur det här systemet fungerar. Om man tittar på sidan 4 i pdf-filen så ser man helheten ganska bra. När man har last i form av varor eller passagerare så öppnas ju Kontroll- ventilen m.h.a. att en arm och mera olja tillåts att flöda från påfyllnings- behållaren genom kontrollventilen in i dämparna, för att kompensera att bilen sjunkit ner. Om dämparna är för hårda så verkar det som om Kontrollventilen fastnat i ett läge, att den inte släpper ut en del av trycket. Men samtidigt så ska ju "bomberna" kunna ta emot mindre förändringar i nivåregleringen tack vare membranet!? Gissar att om membranet går sönder i en bomb så fylls hela det gasfyllda utrymmet med olja och det blir så att säga stumt, därav känslan av stumhet i fjädringen!? Men det är bara en gissning! Vet inte om mitt resonemang stämmer. Kaske nån annan vet mera exakt hur det funkar med regleringen!? "Nöden är uppfinningarnas moder." |
|
|
Det låter som trasiga hydraulklockor ja, då blir bakvagnen helt stum. Kolla länk Länk BMW CS #5139 |
|
|
Helt suveränt J.L., tack för info och länken! Då har du nog svaret där HD91. Såg att det finns begagnade "klockor" på Bildelsbasen, mellan 700 och 1000 kr paret. Länk Antar att dom är provade och fungerar. 2000kr för en ny "klocka" känns saftigt för plånboken! Mvh Tord "Nöden är uppfinningarnas moder." |
|
|
Efter en stunds sökande hittade jag nya klockor ute i Europa. 2200 kr inkl frakt hit (för 2 st alltså). Kommer köpa dessa och hoppas det blir bra sen. Internationellt E34 M5 register Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.