|
|
|
|---|---|
|
Dags att titta på nytt försäkringsbolag efter If´s nybilserbjudande. Pratade med If och de erbjöd 2829:-/år för min 325i T då är det 10% rabatt iom med hemförsäkring. Tanten på If sa då att If har nybilsvärde på bilen i två år, vilket andra inte har och att de dessutom efter dessa två år värderar bilen 20% högre än andra bolag gör. Stämmer dessa påståenden? Vista? har jag hört något om, har dock inte hittat dem, heter de något annat egentligen? | |
Gemini__ |
Testa med Vesta. Kan tyvärr inte svara på dina övriga frågor. |
| Hehe ja det funkade en aning bättre! Tack för det... | |
| Det jag kan tipsa dig om är att inte lita på tomma ord från säljare. Se till att kontrollera riktigheten i det som påstås i eventuella avtal, allmänna villkor etc. | |
|
IF s "standard" på "märkes försäkring på t.ex BMW och Subaru: "Vi värderar din Subaru som ny i 2 år eller till den har rullat 4000 mil*, beroende på vad som inträffar först. Över 2 år/4000 mil värderas bilen till 20 % över marknadsvärdet* Full ersättning vid stöld av fälgar och däck. Skadejour dygnet runt på telefon 08-541 705 47. Reparation endast på auktoriserade Subaru verkstäder. Reparation endast med Subaru originaldelar." Sen komemr det finstiltasom alltid: "* Gäller vid totalskada och vid köp av en bil hos en Subaru auktoriserad återförsäljare. Gäller ej direktimporterade bilar eller lätta lastbilar. " Så totalskrotar man ofta kan det ju vara bra , annars varför?? |
|
|
Dessutom, vem bestämmer marknadsvärdet? Kanske IFs egna värderingsmän? Låt mig lite cyniskt misstänka att deras "marknadsvärde" ligger 20% under vad andra f-bolag värderar till... -------------------------------- //Lövet |
|
|
Försäkringbolagen brukar ringa ett antal aukt. åf om aktuellt marknadsvärde + att brukar fråga man man har dito bil i lager. Försäkringsbolagen brukar sällan eller aldrig göra slutvärdering på egen basis. Detta vet jag med erfarenhet av 7 års bilförsäljning. M V H Stephan |
|
|
Nja, märkeshandlare verkar det vara lite si och så med. Att alltid ta den billigaste på blocket brukar vara varianten som är poppis. Läs bara hur det gick för DamienSWE när han blev påkörd i sin A6. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Har haft IF's Värdextra ett bra tag. Vid skada har de gett 10% cash i handen, av vad skadan kostade att reparera. Fick också 20% över marknadsvärde vid inlösen av min förra S8. Körde den bilen över ett år och 4500 mil och fick tillbaka inköpspriset plus lite till vid lösen. :) Så nej, det är inte tomt säljsnack. |
|
| Tillägg till värderingen: jag och värderingsmannen gjorde en koll på samtliga S8 av samma årsmodell med liknande miltal/utrustning på blocket, mobile och autoscout. Han gav ett bud, jag sa nja, han gick upp lite och vi var överens. | |
|
Trevligt att det finns försäkringsbolag som står för vad de säger alltså. Tyvärr brukar det omvända vara vanligare ;-) -------------------------------- //Lövet |
|
|
Även jag har blivit nöjd med behandling/ersättning av IF. Och i mina fall har dom dessutom varit klart billigast...men det är ju högst personligt. |
|
|
If visade sig vara ett par hundra billigare än Vesta. Då i kombination med hemförsäkring ( som även den var billigare ) Stämmer nu If´s snack om 20% högre värdering och 2 års nybilsvärde så gör det ju ingenting, Vesta har det ju inte iaf. Så det blev If den här gången för mig, hittade faktiskt ingen som var billigare. |
|
|
Det handlar nog generellt mycket om vilken skadereglerare man råkar få. Min förra A4 -99 lagade Vesta för över 90000:-, dvs bra mycket mer än marknadsvärde. Att jag hade Plus-försäkring, vilket innbär 10% värdeminskningsersättning, hyrbilsersättning 45 dagar och 2000:- i självrisk på vagnskadan gjorde ju inget. Tjänade över 10000:- på att jag själv bar mig klantigt åt kan man säga... Sen har jag vänner som har dåliga erfarenheter av vissa av Vestas skadereglerare, men det lär ju gälla alla försäkringsbolag. MVH Christofer |
|
|
mbaretta: gå med i BMW Club Schweden bmwcs.com så får du ytterligare 10% rabatt. Och rabatt på delar hos BMW åf, mm. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.