|
|
|
|---|---|
|
BMW 540iA Touring 330hk 4,4L -98 Länk Har ju tydligen haft 9 ägare sedan importen 2005 så kanske någon gammal ägare finns här? Ganska många ägare på 4 år... Något skumt med bilen ? Erfarenheter av trimmade E39 540 ? Mvh Ubbe | |
| Vet inget om bilen, men jag tror inte den är mer trimmad än min Stiga, bara en felskrivning/intresse- informationsbrist. | |
|
Ja eller erfarenhet av chippade 540... Denna sägs ha Unichip Ver B chip. Installerad på TS bilverkstad. |
|
| Bra mappat isf. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
:) 45 hkr extra OLW eller Estrella. Tror man på tomten så må det vara hänt. Fram med Dynamon och upp till bevis. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Han sa att han har papper på detta men kanske han själv har blivit lurad... han "trodde" att även avgasröret var bytt. | |
| Unichip är väl ett piggyback som installeras och tune'as på rullande landsväg för optimal prestanda, men jag tycker ändå att över 40hk känns mycket. Finns det före/eftersiffror på bänkning så ser man iaf ökningen i procent (och hur mycket bänken/Dynamon ljuger). | |
|
Unichip är imponerande. Alpina däremot byggde ju om halva motorn inklusive volymhöjning men lyckades bara plocka ut 340hk (333 i B8:an pga att avgassystemet begränsade, och det sitter inga sugrör på den heller) Länk |
|
|
Janne har du erfarenhet av Unichip eller är det bara ironi :) Denna igen tycks ju ha fått ca. 65 hk extra... Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En kompressor installation för 60-70.000kr ger 105 hkr +, att ett chip skulle ge mer än 10-15% av det är föga troligt. Som Janne säger vore det så enkelt så skulle inte Alpina nöjt sig med 340 hk trots ironin :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Effektsiffror som bara grips ur luften i annonser tar iaf inte jag på speciellt stort allvar. Finns bromsbänkspapper på före/efter mappning så får man iaf en hum om en eventuell ökning. | |
| Tillägg: ESS tuning, som nästan uteslutande pysslar med BMW har en annan mapp till E39 540, den ger 12hk har jag för mig. | |
|
Ja idag fick jag denna graf: [url=Länk |
|
|
Blev fel... Länk |
|
|
Najs! Fast där ser man ju också att bilen hade 300hk original... Imponerande att en mappning utan byte av annat ger 30hk. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.