AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
801

BYGGA BASLÅDA VAD TÄNKA PÅ ?

ma
142
matz81
315 -82
523 -96
Tänkte bygga en baslåda åt mina två Phoenix Gold 8":are. En basreflexlåda planerar jag. (Fördelar med det ? Nackdelar ?) Hur skall man räkna ut hur lådan skall se ut, bör bakväggen vara vinklad ? Hur grovt bör basreflexröret vara ? Vilka tekniska detaljer bör man ta i beaktande (typ ohm, qms, qes)? Några bra tips på ritningar på ngn hemsida ? Tack på förhand !

Bakhjulsdrift regerar !
Ga
122
Gabbe006
318iS Coupe -94
Kan rekommendera den här sidan: Länk
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Basreflex är helt ok, relativt enkelt att bygga och att räkna ut. Bra tryck, klarar de flesta musiktyper.

Baslådan kan du antingen räkna för hand, använda ett bra program eller låta en affär räkna ut åt dig.
Ja, ena väggen bör vara vinklad för att undvika att få stående vågor i lådan.
Ett bra program kan även räkna ut lufthastigheten i röret vilket är det som avgör hur grovt röret/en minst bör vara.

Minst bör man ha med Vas, Fs och QTS men även andra parametrar är bra att ha med särskilt då Xmax om man ska räkna på minsta diametern. PG har ju alltid angett sina parametrar så det borde gå att få relativt ok värden, bäst blir det om man mäter upp värdena efter att basrarna spelats in ordentligt.

Sök på tillexempel Google så hittar du en del om dina högtalare. De är bra och populära vilket är till din fördel.

[ www.tocnet.nu ]
ma
142
matz81
315 -82
523 -96
Tusen tack för tipsen !

Bakhjulsdrift regerar !
Ibland kan men se direkt på parametrarna om den passar till en speciell lådtyp, tex Harris bassbox rekomenderar sluten/ventilerad om man matar in värden.

ps
315?? finns det, eller är det ett skrivfel
ma
142
matz81
315 -82
523 -96
Nej, det är inget skrivfel, 315 är en snikversion av E21 med bl.a en 75 hästars 1.6:a ,inget krom runt sidorutorna och ingen verktygsbox i bakluckan. Byggdes mellan -81 och (!) -85 !

Bakhjulsdrift regerar !
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Driver du med oss ??? den kan ju alldrig ha funnits på den svenska marknaden eller ?

skulle vara rätt kul att läsa om den... värsta special ! ;)
ma
142
matz81
315 -82
523 -96
Kan hända att den inte fanns på den svenska marknaden, men jag bor i Finland och här finns de ! Skitbilliga är de också, ungefär som en 316 E21.

Bakhjulsdrift regerar !
Ca
105
Castagna
BMW 320i -86
Om du ska ha en riktig låda så tycker jag att du ska ringa till MDS eller BRL och fråga efter en ritning!

mvh: Andras

315... krom är väll ok att slippa, men en bmw utan motor...
;-)

Mulle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.