AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.304

Reservhjul om man bytt ut RFT?

Jag har bytt ut de vansinniga RFT-däcken mot superbekväma, vanliga 18-tummare. Men att få i det femte däcket i reservhjulsbaljan var ju bara att fetglömma. Gick inte heller med vinterhjulet på 16 tum.

Hur har ni gjort? Att åka runt utan något reserv alls är ju helgalet och reservhjul på burk känns lite sådär. Ett 15-tumshjul kanske skulle gå i *baljan* men det lär ju knappast passa ovanpå bromsarna då istället ...

Hade alla 5-or RFT från fabrik eller hur ser de ut på de som inte har det? Kan man köpa ett nödhjul hos BMW?
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Du får byta baljan också. Finns som tillbehör hos BMW.
Ah, vad bra! Tack!!
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Det finns flera märken som levererar sina bilar utan reservhjul och RFT-däck.
BMW är en av få som har RFT, varför skaffa tungt och otympligt reservhjul, köp BMW:s kompressor och reperationsats istället, kostar under 1000kr
sa
275
sarli
I4 m50 G26
Vad innebär reparationssatsen? Tänkte också byta ut mina RFT snart :) Ta i trä men alla mina punkteringar genom åren har kunnat lösas med en vanlig däckspray (även någon gång jag fått punka på RFT faktiskt och skulle köra en bit).
Var på BMW idag och frågade - den enda balja som finns att byta till är den som nödhjulet passar i. Jag beställde en sådan (~450 kr) men nu när jag sitter och skriver detta undrar jag om det inte är exakt samma som redan sitter i bilen??! Det finns allså ingen som passar till vanligt reserv.

Nödhjulet kostade 2500 kr. Vansinne. En fem tums plåtfälg och en gummisnodd runt . . .

Då återstår ju alternativet att riva ut hela baljan men den har väl en ljuddämpande effekt kan jag tänka mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.