AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.255

Oljenivån på stickan M5 e34?

Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Ok låter kanske dumt detta, men jag undrar om man ska kolla oljan när bilen går eller när den är avstängd? Det är ju insattsfilter på de flesta bmw o då måste ju oljan upp i filtret. Har kollat instruktionsboken men fattar nada haha. Ska oljan vara över det översta strecket på stickan när den är kall?
Tacksam för svar nån som vet.

M-killen
Du skall kolla oljan när motorn är avstängd.

Oljan är f.ö. kvar i filterhuset efter avstängning, en backventil förhindrar att oljan rinner tillbaka. När bulten till filterlocket tas bort öppnas en kanal ner till tråget och oljan dräneras från filterhuset.

mvh/ Anders
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Översta strecket gäller. Det är nog endast automatlådor som kollas när motorn är igång och sådan har ju inte du :)

mvh Daniel

Länk
Progress through pain
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Notera att motoroljan ska vara varm när man kollar nivån.

/Jonas
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Jag tackar för svaren AKN,Europa Meister, Casy. Eftersom jag haft en 535ia 91 så trodde jag det var som på den när man kollade oljan, men så var ju inte fallet. Min läcker vid motorbröstet, därför får jag kolla oljan regelbundet o då är det bäst att man gör det korrekt, Det lät lite knasigt sagt haha.
Förhoppningsvis blir den tät i motorbröstet i veckan för den ska in på verkstad för byte av packningar där. Håller tummarna:-) Ps Europa Meister, Verkligen skit snygg o AS fräsch M5 du har. En fröjd att se en så orginal M5a

M-killen
Gemini__
Casy: Ser man till vad BMW säger och inte vad du tror skall oljan kontrolleras när motorn/oljan är kall för bästa värde.

//Thomas
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Jaså, säger du det? På alla andra motorfordon (4-t crossar, fyrhjulingar) så vill jag minnas att man kontrollerade nivån vid varm motor. Men det kan väl hända att en M-motor är mer komplex och har andra regler/anvisningar.

/Jonas
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
I M5:ans instruktionsbok står att man för bästa noggrannhet skall kolla oljan med kall motor medan i e39:ans står driftsvarm motor efter 5 minuter.

Kolla när du vill, ingen märkbar skillnad mellan kall och varm motor.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Citerar min instruktionsbok:

"Kontroll av motoroljenivå
Kontrollera oljenivån i motorn regelbundet, förslagsvis i samband med tankning. Observera att bilen måste stå plant.
Bästa mätnoggrannhet får du när motorn är kall, innan du startar den. Kontrollerar du vid varm motor bör du vänta en stund efter det du stannat motorn för att all olja ska hinna rinna ner i oljetråget. Kontrollera t.ex när tankningen är klar.
Skjut ner oljestickan helt i röret."

///BMW - Was sonst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.