|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| med ett par år på nacken skulle man vilja veta hur bra e90 är.. är sugen på att köpa en begagnad så vill veta hur dem är.. om man ska sammafatta det kort hur är kvaliten, kostnaderna, förbukningen,körglädjen m,m?? | |
|
Bäst av alla 3-serien jag hittills haft och jag har haft en del E30, E36 och E46'or. Kvalitén överträffar även några av mina 5-serien och Mercedes. Inga barnsjukdomar som det fanns på E46, såsom klena länkarmar eller sprickor i bakvagnsfästen. 100% nöjd! |
|
|
Liten rättelse, alla bilar har "barnsjukdomar" men E90 har inte lika många och det inträffar inte på lika många bilar. Helt klart nice bil som Grodan säger men det är i slutändan den personliga uppfattningen som avgör. Provkör och se vad du tycker. Jag själv skulle aldrig köpa en pga de apfula bakljusen mm, den faceliften som kom -09 med nya bakljus mm är grymt mkt snyggare men som sagt, det är ju den personliga uppfattningen. Tror dock inte du blir besviken om du provkör. Jag hade inte bangat på en Lemansblå Touring med M paket här och där, dock ska den va "faceliftad" :) |
|
|
hur är det med rost? har själv ägt e30, e36(inom familjen) och e46 .. som ni märker så gillar jag 3-serien väldigt mycket.. Dani: visst är facelift snyggare men då drar priset i väg lite för mycet .. tänke mer på en e90 av första årsmodellerna 318-325 |
|
|
Bakljusen fixar man med Blackline. Det finns ett rapporterat fall om rost på E9x här på forumet. Tillfällighet eller inte får tiden utvisa. |
|
|
Kvaliteten är bra. E90 hade enheldel barnsjukdomar inga allvarliga dock och dom är ju garanterat åtgärdade. Ventilslammer på 325:orna är vanligt, likaså hacket vid acceleration vid 3200 v. Jag är ju inne på min tredje och har varit helnöjd med alla tre. Kostnaderna vet jag inget om då samtliga mina har gått på friservice. Förbrukningen är låg på 325:an, 335 har andra kvaliteter... Körglädjen är utmärkt. Pre-facelift kan vara rätt spårkänsliga. Sätt på vanliga däck är en gjuten tumregel. |
|
| Jerry: Jo tyvärr blir ju priset lite väl saftigt, om ett par år kanske de hamnar där de första E90 är nu. | |
|
Jag lånar tråden lite - Vad skulle ni rekommendera, en topputrustad (M-paket och dylikt) E46 eller en "vanlig" E90? Jag kan inte riktigt bestämma mig - ena dagen vill jag ha en 320, nästa 330, sedan, kombi, E46, E90... det lär väl klicka när jag hittar den rätta bilen, hoppas jag. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Inga problem alls varken med förra 325i och nuvarande 335iA.Kostnaderna är låga(BMW försäkring) 335n 3000kr om året.Förbrukningen är 1 liter per mil för 335 allroundkörning utan ngn snålkörning. Körglädjen är den bästa jag upplevt i en bil.Den spårar inte alls heller. Men man blir sugen på trimning. Kanske BMWs trimpaket.Inte för att det egentligen behövs men man gillar kraften och vill ha lite till. Bilen lullar lugnt i Sverige på fartbegränsningarna,den har en lugn karaktär men väcks gärna till ett annat beteende. |
|
|
Lånar också tråden, jag står i valet och kvalet mellan en ny 320d eller en bättre beg 325/330i. Jag misstänker totalkostnaden blir rätt lika på de bägge bilarna, frågan är om kartongnytt dieselvrid är trevligare än en spinnande bensinsexa... ;) Någon som kört E90 tillräckligt länge för att ha koll på servicekostnader efter att friservicen gått ut, vad bör man kalkylera med? Två kronor milen, är det för högt räknat? Då menar jag bara "vanlig allmän service" inkl bromsar. Reparationer borde rimligen inte behöva inträffa på en så pass ny bil om den inte gått ruskigt långt eller man har otur. |
|
|
Jasko76// Självklart ska du satsa på en E90. Den är allt E46 är men ännu bättre. Sedan så är det frågan om budget? Hur mycket vill du satsa? För 160.000:- kan du få en nästintill fullutrustad E46-330 04, 05. Samtidigt för samma pris kan du få en välutrustad E90-325. För mig var valet enkelt, jag var själv nära att köpa en 330 Coupe 04/05 nästintill fullutrustad för 150.000:- när min nuvarande E90 325 dök upp från ingenstans och även den nästintill fullutrustad. För några tusenlappar mer så fick det bli en modernare och nyare bil. Tänk även på att E46'orna kommer att sjunka en hel del nu när motorstarka E90'or blir flera på begagnade marknaden. Tips när du köper bil, tänk inte idag, tänk även imorgon. |
|
|
Min första BMW och jag är mycket tveksam till kvalitén. Kanske har jag haft otur? 5 verkstadsbesök för motorrelaterade fel på 1500 mil inkl 2 bärgningar. Prova en automat. Jag har problem med huggande/vibrerande koppling i dragläget samt att bilen är lite "skuttig" och ryckig mellan 800-2000 rpm. Det är inte "premiumkänsla". Körde en automat när min var på verkstad. Kanonfin låda. Snart ska bilen in på verkstad igen för "kopplingskontroll". Kopplingen i 325i är nog ganska klent tilltagen? 318d med 30 Nm mer vrid har större koppling. |
|
|
Håller helt med dig J-A. Den manuella 325:an kändes lite ryckig, där av valet av automat. //Stefan |
|
| Jag har haft bilen i mer än sex månader nu, tredje ägaren till E90 -05 med alla tre paket. Fri service har som sagt gått ut. Jag har under tiden jag ägt behövt byta glödlampa på en angel eyes, tändspole och snart ska den in på bromsvätskaservice. Det är allt så länge. | |
|
tack för alla svar.. lekarloo: räcker motorn till?? är inte ute efter en racer men vill itne ha en orkeslös bil heller... hade en 320 e46 med 150hk och det räckte ganska bra.. är delarna samt servicen dyr?? |
|
|
Jag använder bilen mest till jobbet och en kort (50mil tur och retur) resa varje månad, tycker motorn räcker gott och väl för områden. Jag hade gärna velat att motorns varv skulle vara lägre på landsväg/motorväg. Det är just pga detta jag funderar på ett 320d. Jag har dynamicpaket så jag tycker det är toppen fast frugan anser att den är stenhård. Mest positiva är väl att bilen går mycket snålt, jag snittar 0.65 på landsvägen (jag kör oftast +50km/h mer än skylten) och frugan snittar 0.55 då hon endast vågar sig på 10km fortare än hast-skylten. Den är tyst och styrningen är på topp i höga farter, kör med 17 tums fälgar. Blandat förbrukning, 80% stadskörning och 20% landsväg är 0,75 enligt datorn. Byte av bromsvätska är min första service, tror den kommer ligga på ca 500 kr, jag väljer inte auktoriserad då jag inte bryr mig om stämpel. Byte av angel eyes gick på 500 kr och tändspole 800 kr. Om du har råd, ta den nya motorn med 177 hästar, tror den är mer bränslesnål än 150 hästar. |
|
|
tänkte lägga ca 150 000kr med e nviss justering så får se vad det blir.. har inte ägt någon diesel innan men dem nya lockar väldigt mycket.. är lite sugen på 1-serien också men vill hellst ha faceliften då kvaliten främst på inredningen förbättrats rejält.. lekarloo: låter som en låg förbrukning .. kör en del motorväg och snittar väl ca 0,8-0,9 då jag kör ca 120-140km/h med 523:an |
|
|
Jo jag vet, men det är enligt färddatorn. 0,65 då håller jag 120-150 plus omkörningar då det krävs. Men då åker jag ensam och väldigt liten bagage. 1-serie har jag aldrig gillat, tycker att man hellre ska välja en 3-serie. 150k kan du få en sån som min, dynamic, advantage, comfort, 17 tum + 16 tum vinterdäck, ditecbehandlad och bilen i övrig är kanonskick.Gav 180 för den då (privat) så det kan nog mycket gärna kosta 150 nu. Gick 6500mil då jag tog över. |
|
|
Men jag har fullständigt älskat min 120d! Särskilt när jag varit ute och testat andra bilar på sista tiden. Bör påpekas att pre-facelift med M-paketet ser dessutom betydligt trevligare ut interiört än utan M-paketet, då är skillnaden mellan gamla och nya i princip begränsad till lite tyg i dörrsidorna. Snål som en smålänning är den dessutom, trots gamla 163 hk motorn. Jag går över till 3-serien främst p.g.a. att ettan inte går att få med Xdrive, samt att bagaget är i minsta laget för att pressa in en barnvagn. Började iofs nu också titta lite på beg 5-serie, varför gå halvvägs om man vill ha mer komfort... ;) |
|
| jonasT: har provkört en 3dörrars 118d och älskade den så kan tänka mig hur en 120d går :D.. som du säger så är det inte så stor skillnad på inredningarna med m-paket men då springer också priset iväg.. är ganska svårt att hitta em 1:a med m-paket för vettiga priser.. | |
|
Tja, jag tror köparen av min får den till ett väldigt vettigt pris. Ibland bannar man sig själv för att bo längst uppe i norr, 95% av intressenterna på bilen har funnits söder om Dalälven vilket när de sedan upptäcker det blir en väldigt hämmande faktor på affären... :( Nåväl, lutar starkt åt köp av ny 320xd, man blir väl desto gladare när man får hämta ut kärran! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.