AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.606

Kylfläkt slår i på BMW 530 E39

Hej
Svärfar har en BMW 530 E39 som inte gått speciellt långt... Han har kört 200mil med den under det 1½år han haft bilen. I vintras drog han på fullgas på 1:an och då smällde det till under huven... Kylarfläkten hade slagit i och gått sönder!
han lämnade in den till BMW som bytte fläkten.
Nu har det hänt igen! Fläkten var helt "ren" från blad när han kom hem efter att ha kört en vända på motorvägen (inga häftiga accelerationer denna gång).
Han är väldigt irriterad över detta fel och man undrar ju varför det hänt 2 ggr på så kort tid... Det måste finnas ett "grund-fel" Varför slår kylarfläkten i?
Någon som har någon idé?
Jag tror på något motorfäste men verkstaden påstod sist att de såg bra ut allihop och att motorn sitta bra sas...
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

det låter märkligt men det borde gå att se om/vart fläkten tagit i någonstans.
Om han inte har kört så mkt så skall BMW ta detta på garanti.

//H
Verkar som den slagit i kåpan vid kylaren, men hela kåpan är paj och när bladen lossnat så har de ju flugit runt lite så det är inte helt lätt att se
Oj då, detta hände mig i fredags trots nybytt fläktkoppling. Jag har dammsugit nätet och alla stora BMW-forum på info om detta och det jag har funnit är följande.

Fläktbladen kan gå sönder av tre olika anledningar:

1. Vattenpumpslagret är dåligt vilket får fläktkopplingen att wobbla och då det inte finns mycket utrymme mellan fläktblad och kylarsarg slår bladen i sargen och bryts av.

2. Andra anledningen är dåliga motorfästen vilket får motorn att röra sig under acceleration och broms vilket i sin tur medför att fläktbladen slår i kylarsargen. Fästena är av samma typ som bussningarna som sitter på de bakre länkarmarna, dvs oljefyllda.

3. Fläktkopplingen hänger upp sig av ålder/utslitning vilket gör att den snurrar konstant med motorvarvet. Detta gör att den antingen börjar wobbla och slå i eller att bladen deformeras av utmattning och slår i sargen.

För min del är orsaken troligen den nya vattenpumpen jag satte i för två månader sedan. Jag tog ut den igår och det var sprickor i skovelhjulet redan.
Det värsta är att fläktbladen tog med sig min nya kylare, sarg, slangar osv. Totalt 8000 kr i delar.

I ert fall hade jag nog bytt både motorfästen/v-lådefästen och vattenpump. Är ni inte säkra på fästena så byt de ändå, det ska jag göra i alla fall nu. de är inte dyra alls... Hur gick det med motorhuven? De flesta jänkare postar bilder på sina E39 med huvarna sönderslagna inifrån när detta händer...
syns inget i huven som tur är, "vadderingen" på insidan hade dämpat tillräckligt...
Jävla trist när man lämnat in bilen en gång nyligen för samma fel... Hoppas det inte händer dig igen...

Tack för tipsen, skall kolla upp det där med vattenpumpen också!
Min huv klarade sig också som tur? är...

Kylsystemet på E39 är dock rena skämtet...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.