AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.393

Råd, skillnad m3 3.0, 3.2

Sida 1 av 2
Kommer med väldigt stor sannolikhet att köpa en m3 e36 i dagarna framöver.
Var först intresserad av en 3,2 men verkar som att alla har problem med vanosen. I alla fall de jag har pratat med. Är det verkligen så mkt skillnad i prestanda mella dessa 2 modeller? Är det värt att lägga 40+ för att få en 3,2 om man jämför prestandan?

Några råd allmänt vid köp av m3, de flesta jag hört med säger att man kan höra ett "tickande" men att detta bara är normalt, ljudet ska visst komma från spridarna, eller? Hur märker jag att vanosen är paj? Något annat som man ska vara uppmärksam på vid dessa m3:or?
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Länk

Länk

Länk

Nu har du lite att läsa ;)

M V H
Stephan

Man tackar:)
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Så du menar att alla bilar du kollat på/ringt på har haft dålig vanos?
Då vet nog inte ens ägarna själva vad som är fel, eller så har du haft fruktansvärd otur.
För så vanligt är det inte med vanos problem. Och om det nu är vanos som spökar behöver det inte vara alls dyrt att laga.
Fast det kan också bli svin dyrt men då bör inte ens bilen gå.

Om det är något märkligt med vanos lär du märka det om:

1. Tomgången är jätte orolig (kan vara lite orolig utan problem)
2. Du gasar fullt men den liksom hackar sig upp i varv. Segar kan man också säga.
3. Känns allmänt slö och inget tryck.
4. Höga avgasvärden.
5. Låter som motorn går hårt, nästan som att den spikar.
Ja finns säkert flera olika saker till men där var några iallafall.

Kan finnas ljud från vanos men det är inget att oroa sig för då det är standard på de flesta m3:or.

Hoppas du hittar din "dream car" ;)
Mvh: Fredrik
ed
776
edge
520dT M -15
Hade ungefär samma tankar som du innan ja köpte min bil. Men tänkte som så att det är lika bra att köpa en 3,2a annars kommer man säkert ångra sig. Jag ångrar absolut inte mitt val för jag är verkligen skit nöjd me bilen. Tyckte den gick bra innan men efter omlödning av magnetventiler i vanos så går den ruggigt skönt =) Va du än gör så köp inte första bästa utan hitta en riktigt välskött och välservad bil. Kan tillägga att min har orginalvanos och den funkar finfint.

Ja visst låter det roligt, men alla som jag har ringt till som äger 3,2 har något/några konstigheter med vanosen. Dock är det bara coupe modellerna jag har ringt till/ är intresserad av.

edge: Det du skriver är en mkt bra utgångspunkt. Ska verkligen ta till mig detta.
Jag hade "bokat" tid med en 3.0 från falun imorgon, men det blev uppskjutet pga. att han ej har ordning på sina papper. Vi får se om det kommer in nått mer intressant de närmsta dagarna, annars blir det att härda ut!

Känner ni m3 ägare till att ett av tre fästen kan gå sönder, ska tydligen vara under kardanen som någon "tallrik". Ska visst kosta multum. Dessutom känner man tydligen inte av det, måste se med ögat. Någon som vet mer om detta fenomen? Eller andra konstigheter med dessa bilar?
När jag bestämde mig att köpa en m3a så kolla jag inte ens om det va en 3.0 eller 3.2 jag tog den med bästa skicket och den med mest dokumentation.
så jag skulle strunta i det om jag va du skiljer inte mycket i både försäkring bensin kostnader etc... och jag tycker att limon är mycket snyggare än coupen med det är va jag tycker :)
ed
776
edge
520dT M -15
Har aldrig testat 3,0an så jag vet inte riktigt hur de går. Innan jag lödde om mina magneventiler så kom det riktiga draget mellan 4000-4500 varv, men nu efter kommer den redan vid 2500 och drar jämnt och kraftigt hela vägen till varvstoppet. Kan tänka mig att den bettede sig ungefär som skillnaden mellan 3,0 o 3,2??? Det kan säkert de som kört båda svara på. Den är iaf grymt mycket roligare att köra nu =)
Men i slutänden så tror jag det viktigaste är som "Bmwm3mannen" säger att hitta en i riktigt bra skick, du blir nog nöjd vilken motor du än väljer.

bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Jag har ägt 3.0 och 3.2 och jag skulle rekommendera dig att köpa en 3.2:a.

Sålde min förra veckan, för bara 82k. Har märkt att priserna på 3.0 nu åter stigit och ligger däromkring medans 3.2 ligger från 90k och ganska mkt uppåt.

Har du råd, köp en 3.2:a. Annars så leta reda på en fin 3.0:a.

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok: Länk
Som det ser ut nu så kan det bli en z3 m coupe, då det är ganska dåligt utbud på fina m3 e36:or.

Den som lever får se..
Kul med svar:)
Sa
115
Sandiiis
M3 Coupe -95
Symanteq

Du har powerpost
behrozosogh
finns ju annars en jätte fin för 185.000 på blocket ;)

Catch me if you can..

De tår du trampar på idag,kan ha samband med den röv du slickar imorn
bm
110
bmwm3gt
Bmw M3 Coupé -98
Bmw 320iT -00
Du ska självklart hitta dig en vettig bil med 3,2l motor.

Det finns inte en sak som är bättre på en 3,0a
Förutom att det är stummonterad avgaskam, längre insugsrör, smalare effektregister och lägre effekt osv så är det dessutom en mykt sämre oljepump på en 3,0. Den har en picup medans 3,2 delar oljepump med m3 gt och har två kammare/picups vilket möjliggör bankörning i en annan utsträckning än vad som går med 3,0... väldigt viktigt iaf för mig!

Räds inte av allt snack om vanos..det går alldelses utmärkt att lösa om det skulle vara trötta tätningar inne i vanosen. Variabla kamtider är det bästa som hänt en sugmotor..ju mer ju bättre!
Har ännu inte hittat mig en fin e36 m3. Har vart och kollat på 3 st nu, den ena fick jag se 3 år gamla bilder på.. Bonnen som ägde den nu hade behandlat den som en volvo 240 och givet vis fanns det inte mkt att kalla för dokumentation, bara bara efterkontrolls besiktnings protokoll.
Den andra jag kollade på var till ett bra pris, slut pris 50k, men detta erbjudande kom först efter att min polare sett att allt inte stämde med chassienr:ett.
Var en bricka som var poppnitad, de som ska vara stansat på stötdämparhuset var spacklat och målat, dessutom saknades brickan vid vindrutan. Blev konstig stämning och givet vis ingen affär. Detta gällde en 3,2 med reg nr. RAD307 med komplett GT inredning, 3,2:a. Nuvarande ägare hade aldrig besiktigat bilen, vad jag minns så var det inte långt kvar till en.

Bilen hade rullat i norrland innan så kanske hade någon där uppe kontakt med bilprovningen, för allt var inte reko med denna. Ungefär 10 mil på mätaren om jag inte mins fel, Kan säga, ifall detta stämde så har den gått snuskigt hårt.
Och givetvis inte något man kan kalla för dokumentation.

Det lustiga är att åker jag och köpen en bruksbil så får jag en hel pärm med papper etc. Ska det inte vara MINST lika viktigt på en sportbil??
Dessutom, sicka priser vissa begär trots att serviceböcker och annat saknas...

Någon som sitter på en:

M3 prio ett 3,2:a, kan gå med 3.0 oxå
Coupe
Skinn
"Originalutseende" med vissa stilrena undantag så som fälgar gt-läpp osv.
Dokumentation med servicebok
I bra skick, släng iväg ett PM!

Inga drömpriser tack:)

ed
776
edge
520dT M -15
Fanns en gt till salu på blocket för ett par veckor sen, men den försvann rätt snabbt. Vet inget om bilen men den såg ut att vara i ett riktigt fint skick. Hoppas du hittar en som uppfyller kraven.

Såg denna Gt, det var med bbs fälgarna... Mkt stilig som du säger, men jag är ingen Gt fatast och inte berädd att lägga de pengar han begärde... Men visst var den värd slantarna no doubt!
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Du får tvinga någon att sälja sin bil till dig =)

In God we trust, All others pay cash///
kollade i ca tre månader innan jag hittade en 3,2 värd att köpa, brydde mig inte om priset, utan ville ha rätt bil. fortsätt leta, den kommer nog

kommer aldrig köra volvo/ boxarn
ed
776
edge
520dT M -15
Samma här, kollade till o från i 4-5 månader innan ja hittade min. Den var inte tillsalu utan ja ringde upp ägaren och frågade om han ville sälja. Mailade några på garaget också och frågade...
tvinga mig att sälja min dock en sedan :D
Ha haa.. Jag är inte omöjlig, men coupe är det som gäller, dock funkar sedan om vi snackar rätt pris;)
Skicka över info till mig via pm om du känner att det kan vara värt det:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.