AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.056

Är en 735 e32 88-91 ett vettigt val?

Är ruskigt sugen på en pansarvagn a la e32 just nu.
Funderar på en 735i möjligtvis automat, helst med svart skinn, är detta ett vettigt motoralternativ? Vill ha denna bilen som bruksbil och vill därför inte gå på åtta el tolv cylindriga...

Är det ett misstag att välja en 730?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

En gammal e32:a som bruksbil? Låter lite som rysk roulette.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...hittar du en fin M30 735:a så är ju det det självklara valet(isf 730)..OM du hittar en fin sådan, du ska iofs INTE stirra dig blind på motorvalet utan försök hitta en E32:a i ett bra skick istället, dvs så lite rost som möjligt, tight annars och att alla elfunktioner fungerar osv..
Räkna med ca 1,4l/mil i en "lagom blandning av körning med en del kallstarter + någon kickdown(aut)".
Manligt motorljud ;)

Sååå..hittar du en otroligt fin 730 M30 så köp den, men den drar inte mindre än en 735:a, snarare mera, men det har iofs ingen direkt betydelse i sammanhanget antar jag :)

Sedan så misstänker jag att en 740 med M60 inte drar nämnvärt mera heller med hyfsat lugn körning, så jag skulle inte räkna bort den iaf?
Visserligen någon krona mer i drift totalt sett, men inga astronomiska skillnader tror ju jag..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Robert Lundberg:
"Rysk roulette"?...Nee, snarare meningen med livet ;)
Stabilare konstruktion finns inte, allt håller och håller länge så länge man sköter vagnen..

Mvh Janne.
Snålaste E32:an är en manuell 730i M60 V8, när den var ny även snålaste lyxbilen överhuvudtaget, 740iA drar lika mycket som 735i.

Det allra viktigaste är att köpa en välskött det är vad som avgör vad driftskostnaden blir, en dålig 730i M30 är dyrare att köra än en fin 750i.

Stephan
Prima bil, kör själv dagligen manuellt växlad och
är nöjdast av alla. =)

Åtgången av drivmedel är försumbar i ägandet av
en delikat vagn som modell E32.

Uttrycket Rysk roulette kan möjligen användas
vid själva införskaffandet av vilken automobil
som helst och är inte föreskrivet BMW...

Computers are useless. They can only give you answers.
Is
468
Ismo
735iA -87
Nja några 1.4l milen har jag inte kommit upp till än med min 735iA.
Ligger runt 0.8-1l milen enligt beräkningen "fulltank + mil tills tomtank"
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ismo:
0,8-1,0l/mil är rekordbra måste jag säga...förmodar att du har en helt annan "körprofil" än vad jag har :)
Ärligt talat så känns det som att jag inte har en chans att komma under litern någonsin mera med min 735:a(räknat över en tank), nu med ständigt inkopplad AC :) och 90% av tiden s.k. "blandad körning med inslag av kickdown".
Nu är det dessutom nästan bara jag som kör den vagnen, frugan kör för det mesta 523:an nu, vilket märks på förbrukningen.

Minsta jag lyckats med är 0.99l/mil under en långsträckekörning vill jag minnas..Iaf under litern ;)

Mvh Janne.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

@Janne T. Ok, jag ger mig :-)
Ra
23
RallyGubben
735iAL -91
Utmärkt bruksbil, men verkar vara väldigt viktigt att hitta rätt ex. För egen del så använder jag min E32:a som bruksbil, men bara på sommarhalvåret. Mätte ganska noga förbrukningen i början och hamnade mellan 1.19-1.24 i min blandade körning, och någon enstaka gång precis under litern på laglig långkörning, alltid med A/C påslagen. Jag kör nog ganska lugnt, så det går nog att lägga på 1 dl om man använder bilen året om och med lite ungdomligare körstil. En sak har jag lagt märke till, och i mitt fall så drar bilen enl datorn 0.03-0.05 mer än mina kontrolluträkningar vid tankning. Fick i drygt 96 liter en gång, men då var det visst en lampa på panelen som började lysa rätt starkt!

F ö så åker en av bilens tidigare ägare numer en E38 med 4.0l V8:an. Vi har i stort sett nästan identiskt bränsleförbrukning när vi kör våra bilar på samma sätt. (Ibland verkar han sakna sin gamla, välutrustade, stilrena bil...)

Som många andra redan konstaterat så är bränsleförbrukningen inte det som man ska fokusera på när man åker 7-serien utan andra saker som repararation och underhåll. (Detta efter att ha skrivit ett långt inlägg om centilitrar hit och dit...)

Mvh

Beamish
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Jag tänkte sätta ut min 735 -91 med 16' (2 ägare) på mätaren på annons.
Tror inte att jag blir nerringd-:). Skruvar man själv behöver det inte bli särskilt dyrt. Tyvärr börjar det bli ont om e32:or på skroten.

Vid skitkörning ligger min på 1,4-1,5 l/mil, landsväg runt litern. Ungefär vad en Volvo 940 sörplar i sig.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Is
468
Ismo
735iA -87
Janne T: Jag njuter av bilfärden när jag sitter i BMW:n, jag vet faktiskt inte om jag har kickdown i bilen, aldrig testat. (självklart finns den)
Men visst den kan dra mycket soppa, det gjorde det i början men jag lärde mig att justera hastigheten till lägsta möjliga förbrukning.
Kör jag 90 på en 90 väg drar den garanterat runt 1-1.2L enligt mätaren, men 85 eller där om kring drar det runt 0.8, vindstilla/medvind och plan väg så fick jag ner det till 0.6

Men vad mätaren visar kan man ta med en nypa salt, jag litar mer på köra bilen tills tanken är tom och kolla hur långt jag kört. dock tror starkt att det var månaden jag hade mest långkörningar med minimalt stadskörning...

Och när jag gjorde samma sak med min "Volga" 745GL tog det inte lång stund tills jag köpte BMW:n, Volvon drog runt 1.8L milen.. 55L i tanken och lyckades köra t.o.r mellan Kolsva till Mariefred(200km) och en t.o.r kolsva - Västerås(104km).. alltså 30mil på 55liter, sick shit... men vad förväntar man sig av en bil som gått 64.000mil
Jh
39
Jhd
750ia -95
525i touring -92
Jag använder min 735ia -90 som bruks bil och kan säga att bättre bruks bil tro jag inte finns:) Min drar blandad körning precis som alla andra skriver här 1,4 - 1,5 har kört ca 2000 mil med min nu och har då inte haft ngt större bekymmer med den.. Jag kan ju säga att jag har haft två 525:er en 88 och en 92 manuella som drog samma mängd med bränsle..

Mvh/ Jonas H
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.