|
|
|
|---|---|
|
hur får man skiten att visa medelförbrukningen istället för momentanförbrukning? bakgrund: den har visat medelförbrukning förut.. började visa momentanförbrukning istället när jag gjorde tabben att demontera mätarhuset utan att byta från engelska till tyska först.. ställer man in språket till att vara på tyska så blir felmeddelandena på tyska och "det vanliga" på engelska, men då visar den dock medelförbrukning som den ska.. uppsidan med problemet: klockan har blivit "default" och är alltså den funktion som visas när man startar bilen istället för temperaturen.. så skulle jag vilja ha det i framtiden oxå.. skiter fullständigt i om inga andra språk än engelska fungerar som dom ska, bara jag får tillbax min kära medelförbrukning.. plan b: om ingen vet hur man ställer in detta.. kan man då göra en total reset av systemet så att allting blir som det var från fabriken? | |
|
Jag har kopplat ur mitt mätarhus med engelska inställt flera ggr, jag har aldrig haft någe problem förutom att skiten blir på tyska igen? Klockan har alltid varit default på min 540 :) (i färddatorn) I mätarhuset är de svart tills jag trycker på knappen. De verkar va nått knas med ditt mätarhus tror jag. |
|
|
i mitt mätarhus är det oxå svart tills man trycker fram något med blinkersspaken.. i grejjen till höger om stereon kommer klockan fram som default nu, förut var det temperaturen.. ställer man in språket till italienska (tror jag det var) så blir det på tyska har jag för mig.. på vissa språk visas medelförbrukning istället för aktuell förbrukning.. något har ballat ur.. ska gå ut och testa med nummer 21 i test som tydligen ska vara någon sorts reset.. det konstiga är att inget finns nämnt någonstans om att färddatorn ens kan visa momentanförbrukningen.. men min kan det iaf :( det står då CON1 och CON2 istället för AVG1 och AVG2 när man bläddrar omkring.. |
|
|
efter en reset (nr. 21) i testmode så pluppade den tillbax till att mäta medelförbrukningen.. dock funkar inte språken nått vidare.. har man på English US (det jag brukar ha) blir det på tyska.. däremot blir allt på engelska om man tar English UK.. så det funkar ju bra så sett.. hoppas man slipper se massa fula brittiska ord bara.. finns det ingen som moddar såna här datorer till svenska? borde väl inte vara någon omöjlighet för en snubbe som håller på med elektronik.. |
|
| och förresten.. klockan är fortfarande default :) | |
|
Det där med con ist för avg har med Uk lr US och göra. Jag tror de står avg om du väljer US och con om du väljer UK. Fast min visar genomsnitt på båda valen iofs. De verkar ju va nått helknas med din färddator iaf.. Iofs när du säjer det så om jag kollar språk i testerna i färddatorn så står de tyska, fast checkcontrolen är på US och färddatorn visar på engelska :P Fan nu vart de mkt.. De är väl bara testa o dra ur batteriet en stund o se vad som händer. Det borde nollaställa de mesta. |
|
|
nu funkar allting perfekt för tillfället trots alla konstigheter så nu vågar jag inte röra nånting :) men nästa gång det krånglar (är väl bara en tidsfråga) får jag göra så.. ruskigt bränslesnåla är dom här V8'orna iaf.. drar mindre än vad alla mina volvos har gjort, trots 3ggr högre effekt och bra mycket tyngre kaross.. |
|
|
En till som tycker 540 går billigt :P Hur fan bär ni er åt? Jag har börjat pendla 6 mil om dagen nu och jag har fkt lyckats komma ner i 1.25 nu blandat. Innan låg jag på 1.6, vilket jag absolut inte skulle vilja påstå bränslesnålt. |
|
|
hehe.. min ligger på 1,1 l/mil nu.. uppskattningsvis 75% landsväg/25% stadstrafik.. inte överdrivet skört ägg under pedalen heller så det skulle nog gå att få ner lite till om man vill.. okalibrerad färddator visserligen men lägger man på 10% för säkerhets skull så är det ändå inte farligt tycker jag.. 1,25 blandat är helt ok tycker jag.. man åker ju med stil.. när jag köpte bilen hade jag lätt räknat med 2-3 liter/milen.. allt under 1,5 är godkänt för en sådan bil tycker jag.. förbrukningen verkar inte dra iväg så mycket när man gasar heller.. det beror förmodligen på att alla vägar är för små för att låta bilen sträcka ut ordentligt så man kan ju aldrig gasa i mer än ett par sekunder åt gången.. hehe.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.