AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.054

525i -92 e34 Hjälp med HC-halt

Niclas.S
Först och främst, jag har sökt redan på gamla foruminlägg. :)

Bilen: 25500mil ca, import med en katalysator bytt för 2 år sen till en begagnad bättre inkl. lambasond.

För ett år sen vid förra besiktiningen hade jag taskig HC, jag böt tändstift, olja och tändmodulerna. Perfekt HC då.

Nu besikta jag utan service gjord med följande resultat:
CO - 0,1 (0,5)
CO 2500 - 0,1 (0,3)
HC - 780 (100)
Lambda - 1,00 (0,97-1,03)

Därefter under lite snack med en mekonomen-anställd böt jag termostaten och tankade i lite etanol.

Ganska säker på att problemet var borta besikta jag igen med följande resultat:
CO - 0,1 (0,5)
CO 2500 - 0,2 (0,3)
HC - 377 (100)
Lambda - 1,00 (0,97-1,03)

Nåväl, enbart den halverade HC.
Jag böt följande vaccum- och vevhusvent.slangar, tempgivare, olja samt packningar runt och i insug.

Åkte sedan till en verkstad och hade inte riktigt kört den vrålvarm, dock kört i ca 15min. Fick ändå HC-värdet 1300!
Jag blev frustrerad och förbannad och tänkte slänga ut bilf*n på Blocket.

Motorn har tomgång vid ca 600rpm, den vandrar inte.. men den går dåligt/ojämnt. Som att förbränningen är helt fel. Jag skruvade ur tändstift och ser att de ser bra ut, gyllenbruna trots dåliga tomgången.
Jag funderar på följande fel: LMM, Lambda, Kallstartsventil (om det finns en) och ev avgassystem.

Men, jag gör en sista ansträngning och hoppas ni har idéer på mitt problem.
Så hjälp mig snälla, jag kanske har blivit fartblind av problemen så ja kanske inte ser det enkla.

Mvh: Niclas

OO=00=OO
Högt hc, din lamdasond kanske har givigt upp och bilen får för mycket bensin?
Eller en tändspole kanske är dålig så att den inte förbränner som det ska.
Har du kollat med startgas om den drar tjyvluft nånstans eftersom du har pendlande tomgång?

Kolla också läkage avgassystem när lamda.
Niclas.S
Jag har kollat med startgas, inga tecken på att jag slarvat med återmontage eller liknande läckage.
Tändmodulerna/tändspole är 1 år gamla bara så tvivlar på dom. Min Tomgången är inte pendlande, utan går orent bara. Och den är låg.
Som sagt, lambdan hoppas jag nästan på. Någon som vet hur man mäter sig till om den är trasig?

Mvh Niclas

OO=00=OO
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag tror nästan att den inte går på en cylinder.

//Magnus

En tändspole kanske har lämnat in?
Niclas.S
Tändspolarna/modulerna är 1 år gamla, tändstiften ser bra ut, dvs de ser ut att ha bra förbränning. Så jag tror inte de är problemet.

Om den hade gått på bara 5cyl. hade den varit mer orkeslös vid körning, tror jag. Möjligt att en cylinder lägger av vid tomgång isåfall.

Hur blir det om det är hål i avgaset, oavsett position? Känns inte som att det ska påverka HC värdet om inte hålet är självklart framför lambda...
Vilket jag hoppas på, men kan inte kolla förrens till nästa helg.

OO=00=OO
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Sökte här på högt hc hittade det här. Efter en del letande så hjälpte ett nytt relä till lambdasonden (förvärmningen).
Detta sitter i den svarta boxen på passagerar sidan i motorutrymmet på en 520i e34.
HC sjönk från 250 till 20 i ett kick :)

628csi
Jag tror inte relät till förvärmningen är ditt problem då bilen har låg tomgång samt går ojämt jag tror mer på att en tändspole är dålig.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
delorian har rätt.
vid tomgång har tändspolarna högst spänning och väldigt lätt för överslag.när man varvar lite eller kör minskar spänningen och överslaget försvinner dvs motorn går helt rent och bränner fint.

Mvh jonas B.
Det har fungerat förut, om du har garage släck lampan och starta motorn då kan du se fina gnister i mörkret då är du säker på att du har överslag.

ha dock ej garagedörren stängd i mer än någon minut pga avgaserna.
Niclas.S
Ah, ok.. Ska kollas direkt när jag kommer hem!
Tackar!

OO=00=OO
Niclas.S
Hej igen!
Nu har ja kollat ang överslag!
Och självklart hade jag det, minst 4 av tändmodulerna ger lite blixtrande ifrån sig.
Vad innebär detta nu då?

OO=00=OO
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
att du måste byta de tyvärr...
Eller på nått annat sätt bli av med gnistorna.

//Magnus

Niclas.S
Urgh, så någon som har en aning om varför de går sönder efter 1 år?
Eller hur man blir av med discoljusen?

OO=00=OO
Det måste ju finnas en anledning till att det ryker 4 tänspolar på en gång.
Har du kollat att kablaget inte är skadat.
Ta upp dem och kika efter sprickor i tändrören.

Det skall gå att ohmmäta dom på nåt sätt.
Niclas.S
Ja nått måste ju vara snett.
Finns det någon modul som kan förstöra eller är det dålig jord någonstans?
Men nu är jag ute på jobb igen så får söka vidare till fredag.

OO=00=OO
Det skall sitta lite jordbleck mellan tändspolarna och godset.
Niclas.S
Ville bara tillägga att orsaken på problemet visar sig var antingen ventiltätningar eller kolvringar osv. Har tagit komp.prov och 2 cyl är helt fel. Så det blir motorrenovering. Yippie!

OO=00=OO
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.