AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.359

Köra utan ac rem?

Je
18
Jeppe_J
320D Touring -02
Hej.
Har en 320D e46a som remmen till ac nyss hoppat av på så jag undrar om det gör något ifall man kör utan remmen men slår av ac såklart. Bytade generator för ett tag sen, bytade då generator remmen men ac remmen hade ja fått fel så den blev inte bytt. Ska köpa en ny rem men tänkte om det går bra att köra utan tills man får på en ny?
Ska inte orsaka några problem om remmen endast driver ac kompressorn

______
Släpp koldioxiden fri
Je
18
Jeppe_J
320D Touring -02
Där sitter 2 remmar på bilen en som går ti generator/vattenpump sen den som trillade av som ja antar bara går till acn ser inte ut att går till något annat.
Vilken rem går till styrservomotorn då?
Je
18
Jeppe_J
320D Touring -02
De är den som går till generatorn också sitter på den sidan va ja kan se iallafall. Ska kolla på de imorrn för verka va nå mer än bara ac remmen för lukta om den när ja kollade tidigare idag me bilen igång på tomgång. Så me min tur är de väl drygt å dyrt som vanligt
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Ser det ut såhär så driver den bara AC.
Länk

Ser det ut såhär så kanske den driver något mer. Man ser ju inte vad böjen längst till höger ska driva isf.
Länk
Je
18
Jeppe_J
320D Touring -02
Har kollat på det nu och det är vevaxelremskivan som är sönder. Någon som vet om det är svårt att byta den själv?
Såg att mekonomen hade ny men fanns 3 olika där man fick till bägge remmarna också.

mvh Jeppes
j-
30
j-sson
530D-04
det är inte svårt,bytte på min 330xd (lite trångt) men det bör vara bättre plats i din kärra. bara 4 bult att lossa i centrum på rem skivan. kan vara lite bökigt att låsa skivan när du skall lossa det gamla centrumet ,jag använde en stor rör tång. När du skall dra åt den nya använder du den gamla remmen för attl åsa hjulet
j-
30
j-sson
530D-04
Jag tror rem skivan driver alla komponenter.ac,generator,servo,vattenpump.
har du inte 2 remmar ner till skivan?
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Det kan se ut såhär: Länk

Isåfall är det bara en bult i mitten som du ser, oavsett om det är en eller fyra så lossa de, ta väck den gamla och på med den nya...dra åt!
Je
18
Jeppe_J
320D Touring -02
Tack för alla tips jo jag har 2 remmar på min också den ena går dock enbart till acn och den andra till allt annat. Va och hämtade nya grejor idag jag har bara 1 bult i mitten på min. Beställde 1 ny spänrulle samt 2 nya löprullar så allt blir fräsht så slipper man förhoppningsvis mer klydd me dom i framtiden.
Ska se blir nog till helgen jag ger mig på det. Tack för alla bra tips och snabba svar ni gett:)

mvh Jeppe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.