|
|
|
|---|---|
|
Hej gott folk! Jag har en 523 e39 -00 som rullat 15.000 mil Körde den ganska hårt på motorvägen i torsdags så när jag körde av motorvägen och sakta ner så börja det rassla från motorn och det kändes som det rassla när jag växla och gasade så jag stannade direkt och stängde av bilen. När bilen var avstängd så spruta allt vatten ut under bilen så bilen blev helt tom på vatten. Vi beslutade oss för att bogsera hem bilen i väntan på verkstad. Tempmätaren stod rakt upp som den ska inne i bilen hela tiden och inga lampor indikerade inne i bilen, frågan är vad som e fel. Jag e tacksam för tips och ideer på vad som hänt mvh Daniel | |
|
Här kommer en teori: Expansionskärlet har börjat läcka vid nivågivaren som sitter på kärlets undersida. Glykolen slår då ut nivåsensorn som inte varnar för låg kylvattennivå. Sen kan det läcka ut där utan att man får någon varning. Efter det börjar bli tomt på kylvätska så mäter inte heller temperaturmätaren effektivt då den är konstruerad att befinna sig i kylvätskan. Så inte heller där får man någon säker indikering på överhettning. Sedan kör man i praktiken bilen utan kylning och utan varningslampor. Frågan är bara hur länge? Med lite tur så är toppen och dess packning fortfarande ok och då räcker det att byta kärl och fylla på kylvätska samt lufta. Men som sagt det är bara en teori. Svekke |
|
|
tack för ditt svar jag förstår din teori men om bilen har kokat utan att jag märkt det hur kan det sen rinna ut en stor pöl med kylarvätska under bilen, det är väl ett tecken på att där fnns vatten i bilen, eller? man får hoppas att toppen klart sig, en kompis trodde att vattenpumpen hade gått men frågan är vrför det rasslar då mvh daniel |
|
|
En skuren vattenpump? Kylsystemet på E39 är en tidsinställd bomb som kan brisera när som helst. Har systemet varit bytt någon gång på din bil? |
|
|
nä, tror inte att något har blivit bytt i kylsystemet. oljan såg ut som den skulle så jag hade ju inte vatten i oljan iallafall. får felsöka den på måndag mvh daniel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.