AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
6.896

Vilket är det bästa schampot?

BMW 528
Hittar ingen tråd om det eller så är jag blind.
För bästa tvätt resultat, vilken champo är den bästa? Och speciellt när man ska vaxa efteråt ?
Finns det nån champotest ?

Sonax bilchampo upplever jag som väldigt bra...likaså Turtle Supertvätt.
Turtle Supertvätt kräver en annan tvätt procedur i ca kvadratmeters storlek sedan riklig vatten sköljning o.s.v med nästa kvadrat tvätt.

Mvh
/// Leif
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

När jag är "ovanligt seriös" med tvättningen så använder jag>>> Car wash Shampoo, Autorange by Lahega..
Mycket bra glans osv upplever jag det som att det blir med den produkten..

Annars så brukar mina engångssvampar med schampo och vax duga för "vardagsbruket"..

Mvh Janne.
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Har testat BMWs shampo och tycker det är bra. Luktar apelsin :-) och har en bra "vattenavstötande" effekt efteråt. Innehåller ev lite vax?

/Touchdown Länk
Visa användare
57
Jill
Toyota Prius
Om su ska vaxa efteråt så ska du inte ha något schampo med vax för att få bästa resultat av vaxet.

Det viktiga är ju ett schampo som verkligen rengör ... Finns många att välja på, beroende på vad man vill betala :)
E
1.156
E
320 ci cab -04
Innan jag vaxar gör jag så här:

Högtryck

Avfättning, vänta ca 5 minuter, högtryck.

Tvätt med Turtle Supertvätt, högtryck. Ev två ggr vid behov med avspolning mellan.

Lite lacknafta på trasa för att ta bort eventuella asfaltsfläckar.

Cleaner

Vax

Glöm inte vaxa dina fina alufälgar..

E
kl
23
klh
525iam Touring 03
Tvättar ALLT med Linoljesåpa,golven inne jycken,samt bilen.
Funkar kanon.
Fe
58
Felle
523Touring, -05
Tidgare tvättade jag med BMW.s schampo som jag tycker är riktigt bra och har en fräsch doft men sedan fick jag veta att Ditec tydligen rekommendera en del schampo som tex Sonax glanschampo och det var ett strå vassare än BMW.s då jag finner glansen högre och man behöver heller inte vara lika noga när man skinnar bilen efter tvätt. Funkar på svart lack iaf men kanske inte är lika bra på andra färger?
ed
776
edge
520dT M -15
Felle: löser sonax shampoot asfaltsprickar lika bra som turtle supertvätten gör?
Njuren
Köper mitt schampo his Ditecs anläggnigar - deras "original"grejer.
Jag tycker det är bra, en röd flytande historia..

"the things you own end up owning you"
Får man tag i Ditec är det nog bland det bästa man kan hitta på marknaden.

Micke

Länk
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Använder meguiars schampoo. Blir rent och så luktar det gott med.
Kör med Turtle Extreme Nano-Tech Shampo, och skulle bra gärna veta om det skiljer nått mot föregångaren Turtle Extreme. Man får precis samma resultat så det är väl bara en marknadsföringsgrej.
Shampot funkar bra iaf på sommaren annars kör jag med Turtle Supertvätt.
Mj
49
Mjarlhov
BMW 525iM Touring -03
Turtle supertvätt innehåller nafta, löser således upp lite asfalt men även ev vax på bilen.

bästa schampot jag kört är Meguiars gold class.

ang ditecs schampo så är det ok men inte någon höjdare om man jömför tex med Meguiars
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har haft inne bilen på försegling för ett tag sen,och nu börjar det bli dags för den första riktigt tvätten.
Men jag vet inte riktigt vilken typ av schampo man ska använda?
Det som känns mest logiskt är någon typ utan wax inblandat iaf?
Turtle Extreme Nano-Tech Shampo klarar inte av vårat vinter väder, bilen blir helt enkelt inte riktigt ren. Jag får ta och använda Turtle Supertvätt under vintern igen.
be
33
beemratouring
320iA M-sport touring -03
Under vintern är det nog få shampon som klarar att lösa all skit. Jag kör med Smartab's Power-avfettning och tjärlösare(den oranga) innan upp till list och deras vanliga avfettning(blåa) över list, låter det verka ett tag och sen på med högtryckstvätt. Detta löser upp skiten riktigt bra och man får bort det grövsta redan innan man går på med svampen. Annars fastnar ju allt smått i svampen och man drar omkring det över hela bilen, vilket leder till mer tvättrepor än nödvändigt. Som shampo vid själva tvätten använder jag lite olika, men meguiars är en favorit, och den är dryg som bara den.

Mvh Andreas
pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Hej på er!

Jag körde tidigare med Meguairs schampo som jag tycker fungerar bra. Har dock köpt Gliptones schampo (beställde hem en stor laddning med grejer från England, eftersom jag var så nöjd med lädervårdsprodukterna....). GISSES vilka grejer!!! Nån som har testat några av Gliptones grejer? Lägg gärna en kommentar om vad i så fall (har inte hunnit testa allt, då leveransen kom i senhöstas...)

Mvh/Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.