AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.413

Hur många mil orkar en E34a?

Hej - undrar bara om det är någon idé att köpa en fin E34 av sen årsmodell (95) som gått ca 30 000 mil, eller om det e för mycket å bara risk för massa kommande problem, hur många mil brukar E34or klara och finns det några speciella saker (dyra/avancerade) som kan börja krångla efter så här många mil.

Dela med er av era erfarenheter!

(((#M-POWER#))) ¤ ((ALPINA))

**A gentleman never travels behind less than twelve cylinders**
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Tänk om det funnits ett bra svar på den frågan!
Det hela är nog i stor utsträckning en fråga om förebyggande och avhjälpande underhåll och hur mycket du är beredd att bidraga i den frågan.

Det går säkert utmårkt bra att köra slut på en bil på 10-15.000 mil om man missköter den ordentligt.

Å andra sidan kan bilar gå långt om man sköter dom bra! Min BMW 3.0S -72 har tex gått 73.000 mil och Irv Gordons VOLVO P1800 -66 har säkert gått över 450.000 mil så här dags.

Sedan finns det säkert typfel på alla bilar. Men vet man om dom samt är litet uppmärksam och åtgärdar dom innan bilen stannar i smålandsskogarna en mörk och regnig natt så behöver man inte uppleva problemet som speciellt stort och besvärligt.

Per L
Det viktiga är att den är fin och välskött, det är vettigare att köpa en sådan med 60000mil än en dåligt skött med 13000mil i det långa loppet.

Det var en Oxfordgrön -95 540i/6 till salu i USA med 300000miles (48000mil) som var i helt ok skick utan dyra åtgärder, vad du nu tycker är dyra åtgärder, men gissar på motor/låda?

Stephan
Min 525 hade gått 40000 mil när jag skrotade den, orkade inte fixa toppen (spricka mellan två kanaler). Om jag orkat fixa toppen hade den säkert gått lika mycket till med lite omvårdnad. Den var faktiskt riktigt fin men jag ville ha en lite modernare BMW. Riktiga slitvargar faktiskt, e34:orna, och skojiga att köra också :-)
Transocean
Min har gått 36 000 mil och det ryker grejor på löpande band. Jag har haft bilen sedan -03 då hade den gått 19600 mil. Har i princip fått byta varenda del på bilen vissa slitdelar flera gånger om men det går inte en vecka utan att någonting är sönder. Helt klart accelererade rasfarten efter 30 000 mil så en underhållsbudget på 10-15 k årligen bör du nog ha.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Vet en 525 M50 som rullade som taxi i Stockholm. Senast jag såg den var nog 2006 och då var den nästan uppe i 100 000 mil !
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
BMW har en nackdel på äldre dar som andra märken slipper...hårt gasande,många ägare utan seriös service....fast man kan hitta pärlor och då kan de gå hur långt som hälst.

47900milers 540iA till salu i Tyskland... Länk som fått nytt avgassystem det senaste året.

Stephan
tack för alla svar!!

Men vad tycker ni är fördelen med e34 525 framför e36 325 t.ex. Är det bättre att satsa på en fin e34a som gått kanske 30 tusen mil framför en ok e36 med kanske 22 tusen mil på mätarn...? Hur e dessa bilar att köra?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.